RÄTTA SVAREN

78747-1431
Bild: Privat

Då tänkte jag ta och avslöja vilket av de fem påståendena om Vicke och Ikea som var falskt. Det var jättekul att läsa era resonemang och gissningar:)

1. När vi var på semester i södra Sverige i somras blev det totalt tre Ikeabesök på tio dagar.
Malin och Cleo trodde på ettan men tyvärr tjejer det är rätt men jag gillar att ni trodde på ev. fler beök:)
Visst blev det tre Ikeabesök under semesterresan det första i Sundsvall på vägen ner och ett heldagsbesök i Stockholm och Kungens Kurva. Sen blev det ännu ett besök i Sundsvall på hemresan för att handla det som var slut i Stockholm.

2. Småland har en övre åldersgräns för barnen och en gång tvingade jag sonen att ljuga om sin ålder eftersom han inte ville gå med i varuhuset.
Monica och Malin var de som hade detta som sin gissning men även nummer två är sant.
Text från Ikeas hemsida: Välkomna med hela familjen till ”vårt” IKEA! Vi tar hand om era barn i vårt lekland ”Småland” när ni shoppar hos oss.
Småland tar i mot barn mellan 3-10 års ålder och är öppet 10-18.30 alla dagar.

*fniss* Tänk er stackars pojke som var äldre än tio år och "tvingades" av sin Ikea tokiga morsa att ljuga om sin ålder. Det är inte kul när man nästan är elva år och behöva säga tio och dessutom om man är en kille som hatar att ljuga. Men en vit lögn är väl helt okej så morsan får gå på Ikea i lugn och ro;)

3. Av de femton Ikea varuhus som finns i Sverige har jag besökt 10 st.
Detta alternativ var det många som hade och dessutom är det alternativ som är FALSKT!
Tina, Camilla, Sara (som dessutom hade sån koll och visste att det är 16 varuhus), Helena, Anna visste det.Så ni fem tjejer kan vara stolta för ni hade ( gissade )rätt. Jag har bara besökt 6 av de 16 varuhusen;)

4. Vid ett besök har jag gått genom kassorna utan att ha handlat något.
Ett givet falskt påstående trodde nog många eller hur  Linda B,Christina, Thea och  Eva ;) Men hur otroligt det än låter så är det faktiskt sant.
 
Det var under min förhandsvisning av det nya Ikea varuhuset i Haparanda som jag gjorde den bedriften.  Som Kurirens journalist skrev :
"Det är ett historiskt ögonblick när Vicke lämnar Ikea - det lär vara den allra första och sista gången hon går genom Ikeas kassor utan en enda pryl".

Både Malin och Camilla skrev att de visste att jag varit på ett varuhus inte för så länge sen utan att handla så en stjärna i kanten till er tjejer;)

5. Varit tvungen att åka svarttaxi från varuhuset i Kungens Kurva till Pendeltåget eftersom jag handlat för mycket och inte kunde ta bussen som det var tänkt.
Ja Erikas resonemang om att man inte åker till Ikea från Norrland med så lite pengar så man måste åka med svarttaxi höll inte det är sant. Så mycket riktigt Malin och Camilla jag är en Crazy girl.
Du andra Malin som skrev att detta är något som du skulle lyckas göra vi kanske skulle besöka Ikea tilsammans;)

Det här är verkligen ett roligt och Crazy Ikea minne från förra hösten. Jag och min vännina var på Ikea i Kungens Kurva och våra män stannade på Bilsalongen i Älvsjö. Vi handlade och handlade och handlade...

När vagnen var så fylld av varor att det var som ett berg stack upp ur den och vi knappt såg över det där vi gick började vi förstå att det kanske var dags att sluta shoppa. Dessutom började vi bli lite farliga för de övriga kunderna som tog mycket stor risk att bli påkörd av två Ikeatokiga Tornedalingar  som knappt såg vart de körde. Inte nog med det vi hade gardinstänger som stack ut ur den och kanske petade folk på mindre trevliga ställen...
Ni kanske kan föreställa er hur det såg ut.

Men oj vad roligt vi hade där vi gick omkring med vårt lass och fnittrade ända tills vi kom till kassan och skulle betala. Vi insåg att det inte bara var budgeten som överskridits.  Utan när vi packade ner varorna började vi förstå att det skulle bli en aningen besvärligt att få med sig allt på bussen till Älsvjö. Där vi skulle möta våra käraste för att ta Pendeltåget in till stan och Hotellet.

När vi sen äntligen lyckats få ner alla pinaler i våra nyinköpta väskor som vi turligt nog tänkt på att vi kunde behöva. Så hade vi  två sommarkassar  var över axlarna samt varsin stor blå Ikeakasse i handen  plus gardinstänger. Vi kämpade oss till dörrarna och såg den ringlande kön till bussen och insåg  att vi aldrig ens kommer att  orka ta oss ner till hållplatsen än mindre rymmas in i bussen.

Då fick jag syn på räddningen! Det stod ju en massa taxibilar utanför varuhuset så jag klev  fram till en Chaufför och frågade vad det kostar att åka till Älvsjö. Han sa priset och det var dyrt  för två som shoppat loss på det stora Varuhuset.
 
Men jag var desperat som  stod där lastad som värsta packåsnan  och bestämde mig för att fråga vad det kostar utan taxameter. Han svarar "nej nej får inte köra utan den" varvid jag svarar att då tar vi bussen i stället och vänder mig och går. Då ropar han tillbaka mig och vi får ett bra pris på resan eftersom stackarn åkt på fortkörningsböter samma dag och behövde få lite extra tillskott . Så det var tur för oss bägge att vi träffade varandra denna dag.

Vi måste ha varit en härlig syn den eftermiddagen där vi täckta av stora väskor släpade oss fram från Centralstationen. För oturligt nog hade vår bärhjälp redan åkt in till stan och Hotellet. Ännu härligare såg det nog ut när vi vid övergångsställena stod brevid tjusiga tjejer i högklackade skor som bar på en fin nätt liten pappkasse från NK. Det kan man kalla kontraster;)
 Verkligen inte konstig att folk stirrade på oss, de måste ha undrat vad vi var för filurer. Gissa om vi var helt slutkörda när vi äntligen var framme med vårt tunga lass.

Det här blev ett alldeles för långt inlägg fast jag försökte fatta mig kort hoppas ni orkade läsa.
Men ni som orkade har fått veta den hemska sanningen om Vicke.  Hon är kanske inte den tjej ni trodde...
Utan en tjej som  både tvingar sina barn att ljuga och åker svarttaxi. Får väl hoppas att varken Socialen eller Skatteverket läser bloggar för då ligger jag risigt till;)


Kommentarer
Frida

Ha ha kul läsning! Du är verkligen en liten IKEA-fanatiker :)

Härlig bild också!

2007-01-10 @ 21:37:40
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Linnea

Jag hann inte med att gissa på dina påståenden, men 3an eller 5an hade varit heta alternativ. hihi, kul att höra din berättelse om svarttaxin, och om jag ser till Skatteverket i krokarna så ska jag hålla för ögonen på dem! ;-)

2007-01-10 @ 21:37:57
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Malin

F....N (förlåt...ska inte svära) men blir såå arg...eller nä inte så farligt. Förstod väl att jag skulle gissa fel, skulle såklart valt det andra alternativet (det som var rätt).
Rolig berättelse, såklart jag orkade läsa!!! Visste väl att du var en crazygirl ;) Kram!

2007-01-10 @ 21:42:49
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Anna

Hahaha! Härlig berättelse och jag kan verkligen se det framför mig. :-)

Och jag vann! Eller fick i allafall delad första plats! Tänk att det kan vara så kul att gissa rätt *ler* .

2007-01-10 @ 23:44:30
URL: http://oklarheter.blogspot.com
Erika

Typiskt, jag hade det på lut att nr 2 skulle vara det rätta svaret. Men det var en härlig historia, den kommer ni alltid att minnas :) Tänk så mycket galet man kan göra för att få shoppa lite... Ha en bra dag! kramisar från en förkyld Erika

2007-01-11 @ 08:14:51
Malin

Erkänn att jag gissade bra ändå =) O "Småland" tänkte jag inte ens på, det har de ju i Haparanda oxå. Jag o min karl var såå glada när vi fick "lämna av henne där" när vi var på premiärveckan då vi stod i 4 TIMMAR i kö i kassan...pust.(o hon har bara ett år kvar sen får väl jag säga till henne som du fick haha)
Kram Malin

2007-01-11 @ 09:50:04
Anonym

Nu blir jag trygg över att det inte var äkta "svarttaxi" ni åkte! En vanligt taxibil som väljer att köra på fast pris, det kan skatteverket inte haffa er för :)

Och ja, jag kunde nog gissa att du inte besökt 10 varuhus! Men 6 stycken är nästan lika imponerande...

2007-01-11 @ 10:02:36
Anna (syrran)

Ovanstående kommentar kommer från lilla mig!

2007-01-11 @ 10:03:05
Camilla

Hahaha.. du är rolig. Jag skulle verkigen vilja se era mäns blickar när ni kom där fullpackade, både berusade av shoppingen och fullpackade kassar/väskor :D

2007-01-11 @ 10:34:21
URL: http://camilla.hopto.org
Eva

Hihi...kul läsning...tur att ni tog er fram och att allt var helt förhoppningsvis !
Men jag trodde inte att du kunnat låta bli att handla på IKEA nångång...och egentligen räknas väl inte den gången...eftersom det inte VAR öppet eller hur..?
Kram Eva

2007-01-11 @ 10:56:24
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
cleo

Attans också! Jag som var säker på att ni gjort en IKEA-rally på semestern med 5 IKEA-besök! :-)

2007-01-11 @ 15:42:01
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Tina

Hehe, det var rolig läsning. Fast jag tror nog det mer ger en bild av den ikea-tokiga Vicke än att du skulle vara lite "crazy" =)

2007-01-11 @ 22:12:26
URL: http://tinitott.blogg.se
Vicke

Frida: *ler* Det kanske man kan säga.
Tack!
Linnea: Ja du hade kunnat vara vinnare om du hunnit gissa;) Skönt att du håller Skatteverket i mörker från såna hemlisar;)
Malin: Hehe dålig förlorare eller??;)
Kul att du orkade läsa allt och du hade ju i alla fall rätt om det:) Kram till lyckliga dig som är i fjällen:D
Anna: *ler* Ja det var nog en härlig syn;)
Grattis till den delade segern:D
Erika: Det kunde ha varit rätt din gissning. Visst är denna historia något jag alltid kommer att minnas:) Krya på dig kramar
Malin: Visst gissade du bra och nu tycker jag att det låter ännu mer som om jag och du skulle trivas på Ikea ihop. Tänk vi kunde lämna in hela familjen på Småland och sen shoppa loss för att åka i väg i en svarttaxi;)
Kram
Anna syrran: Oj vad skönt då kan jag andas ut, det var inte äkta svarttaxi då. Skönt trodde det eftersom han stoppade kosingen direkt i fickan;) Där hör ni Skatteverket vad syrran säger!!
Visst är det ganska bra men antalet kommer nog inte att öka så mycket i och med Happis.
Camilla: Ja om blickar kunde döda så hade jag inte kunnat berätta historien;) *Fniss* Nej så illa var det inte men de tyckte inte vi var riktigt kloka...
Eva: Visst tog vi oss fram som Bufflar ungeför allt var helt men gardinstången glömde jag kvar på hotellet;)
Visst räknas väl den gången för jag gick genom kasssorna;)
Kram
cleo: Kunde ha varit en riktig gissning men jag måste kanske tänka på barnen också lite så det blev Liseberg i stället;)
Tina: Vad skönt att jag bara är Ikea-tokig och inte Crazy;)

2007-01-11 @ 22:44:38
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0