SJUNG OM STUDENTENS...

Bild: Vicke

Då var den andras stora festen avverkad  och därmed också två stora milstolpar i familjelivet , den yngre har konfirmerats och den äldre tagit studenten. Än en gång måste jag säga att det är inte klokt vart åren bara försvunnit...

Men jag måste framförallt säga att dessa milstolpar i livet är något som man alltid kommer att minnas med värme och glädje *stolt mamma*

Nu har det gått drygt en vecka sen studentskivan och vi kan pusta ut, vi fixade det härligt:D
Dessutom fick vi verkligen de bästa förutsättningarna man kan tänka sig dessa dagar, vädergudarna var mer än nådiga emot oss. Vi hade innerligt hoppats och bett om att det skulle vara fint väder så vi kunde ha Gardenparty, dagen till ära var det klarblå himmel, stor sol och över trettio grader varmt och som extra bonus hade knappt myggen hunnit vakna.

Så visst blev det party och än en gång fick Funkisfriggeboden ett nytt användningsområde, det var en helt perfekt plats att duka upp buffén på.

Hade testat några nya recept på buffébordet och ett som blev min absoluta favvis tänkte jag dela med mig av till er:

POTATISPATÈ MED RUCOLA
Ca 16 skivor
1 kg potatis av mjölig sort
2 dl finhackad rucola
2 dl hackad färsk basilika
2 pressade vitlöksklyftor
1 1/2 tsk salt
1 krm nylamd peppar
2 dl riven parmesanost
4 ägg
2 dl vispgrädde
1 dl standardmjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång brödform, 1 1/2 liter. Klipp till och lägg ett bakplåtspapper i botten.
2. Skala och skiva potatisen tunnt, helst i matberedaren. Blanda rucola, basilika, vitlök, salt, peppar och ost.
3. Varva potatis och kryddblandningen i formen.
4. Vispa i hop ägg, grädde och mjölk. Häll äggstanningen över potatisen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen tills potatisen är mjuk, cirka 1 1/4 timme. Låt patén kallna och förvara i kylen,    den håller sig ett par dagar i kylen.

Perfekt att bjuda på en buffé i stället för potatissallad eller potatisgratäng.

Jag kom på att jag ska skynda mig att lägga ut det här receptet (som jag hittade i bilagan Leva & Bo) nu innan midsommar , kanske kan inspirera någon till midsommarens buffébord.



Kommentarer
saravillfara

Vilka stora barn du börjar ha!

Ja, tänka sig, dessa milstolpar. Ger både rörda tårar och tankar på hur fort tiden springer från oss. Och massor med kärlek!

Vad perfekt att kunna duka upp maten i stugan!

Och vilket spännande recept du bjuder på, måste bokmärkas!

Tack och kram!!

2011-06-20 @ 22:50:39
URL: http://saravillfara.se
FowZie ♥ ~ pojkfixerad Eskilstunabo

veckan är nu igång kickad, i helgen väntar festligheter, hur planerar du det ? :D

2011-06-21 @ 00:22:31
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0