ATT VARA HUSÄGARE



Ja ni det finns faktiskt tillfällen då man önskar man bodde i en lägenhet i stället för ett eget hus, och förra helgen var verkligen ett sånt tillfälle.

För att göra en lång historia kort så fick vi en vattenläcka i vintras, maken lyckades få stopp på den och fixa det tillfälligt. Sen var det då dags att anmäla skadan till Försäkringsbolaget, för övrigt vår första skada på de 19 år vi bott i huset. Trodde det skulle räcka med ett telefonsamtal så skulle resten fixa sig, men men som vanligt när det gäller försäkringar så är de bra så länge man betalar premien och inget händer;)

Vårt hus var för gammalt hela 19 år som sagt var, så det var inte många kronor vi skulle få via försäkringen och det hela skulle bli en kostsam historia som skulle svida rejält i plånboken.

Nåja tur i oturen att man har en händig man då , som kan köra både grävmaskin och dra rör själv...

Så förra helgen var det då dags att skrida till verket, även om maken är händig behövde han sent sent på lördag kväll viss assistans att få in två stycken rör i huset. Tonåringen och Frun (jag) fick komma till undsättning och agera assistenter, *ler* men jag måste nog erkänna att jag inte var det gladaste assistenten på jorden. Lördag kväll klockan var över tio och naturligtvis började det regna när vi stod där nere i "gropen" och kämpade med dessa j***a rör...

Jag var inte nådig över vilket aber det faktiskt var att bo i hus att allt vore mycket enklare om man bodde i lägenhet, då skulle man slipppa både vattenläckage, fula fasader som vår (pga val av fel färgmärke när vi målade om för fyra år sen), rutten bro och rutten balkong...

Ju längre tid det tog och ju tuffare det var att försöka få in de förbannade rören ju fler fel han jag hitta på vårt hus. Bestämde mig lite smått för att lägenhet is the shit , lerig trött och frusen som jag var.

*Fniss* kan ju säga att det gick över redan nästa dag , för nog är det härligt att bo i hus och jag älskar ju vårt hus trots alla små skador och skavanker som det fått sen vi byggde det.

Men visst måste jag erkänna att det skulle vara bra allt mycket roligare att lägga pengar på lite tapeter, rolig badrumsinredning och sånt i stället för på rör och fasadfärg.

Medaljens baksida med att bo i hus kanske man skulle kunna säga...

Hoppas ni haft en trevlig helg det har jag!


Kommentarer
Liza

Tur att du har fått komma upp ur gropen och att du har en händig man!:D

Lägenhet är toppen på vintern... men inte på sommaren. Som tur är har vi ju sommarstugan..

Ha det gott!

Kram!

Liza

2010-05-30 @ 21:28:22
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Frida

Åh vad jag kan känna igen mig. Vi hade ju både krossad ruta och "halvrasat" altantak i vinter förutom all ombyggnation vi måste göra för att rymmas och kunna bo bra. Men så kommer en solig dag och man inser att det är rätt trevligt att ha hus i alla fall.

Det lät dock inte som det var den trevligaste lördagkvällen, men nu har ni ju kirrat det! :)

KRAM,

Frida

2010-05-30 @ 23:38:07
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se/
Malin

Diskuterade precis m en kusin till barnen(vuxen ålder). De hyr ett underbart hus och de fick precis som vi problem med att takfönstret började läcka in i vintras. Han sa att en sån gång känns det gott i maggropen och veta att man hyr huset och bara behöver lyfta på luren så kommer ngn o fixar det.



Vi har inte fixat vår skada än....men fönster är beställt, sen blir det spännande att se hur omfattande skadan är, förhoppnvis inte alltför omfattande..



Skönt att ni kunde fixa en del själv, trist det här med försäkringar, håller med dig om att allt är frid o fröjd så länge man bara betalar o betalar...

2010-05-31 @ 18:50:23
URL: http://malkins.blogg.se/
Anneli

Nä!! Stackars er. Men menar du verkligen att ni inte fick ut något på försäkringen? Vaddå 19 år, det är väl ingen ålder på ett hus??!!

Vårt är ju över 100.

Fast jag kan hålla med om att det finns perioder så man hellre skulle bo i lägenhet och bara ringa till "värden" :)

Sköt om dig!

2010-06-01 @ 16:18:20
URL: http://flitigamyran.blogg.se/
Anna (syrran)

Asch, då. Tur att det finns en händig man i huset!!

2010-06-03 @ 23:06:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0