LESS PÅ JULMUST ?

Har du tröttnat på julmust och har ett par flaskor över som ligger och skräpar ?
Bra då har jag ett förslag på vad du ska göra av de...

Baka lite bröd, vet det låter helknasigt men det är faktiskt jättegott kanske inte jättenyttigt men ordet nyttigt finns väl inte i ordlistan den här tiden på året;)


Här kommer receptet:


Mustbullar

Ingredienser
Portioner: ca 25 st

1 paket (50 g) jäst 
2 flaskor (à 33 cl) julmust
1 dl olja
1 msk salt 
4 dl fint rågmjöl 
11-12 dl vetemjöl

 

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Smula jästen i en bunke. Värm julmusten till fingervarmt, 37°C i en kastrull.
2. Häll lite av musten över jästen och rör tills den löst sig.
3. Tillsätt resten av musten, olja, salt, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
4. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter. 5. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
6. Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk. Dela degen i ca 25 bitar. Forma bitarna till släta, avlånga bullar som läggs på bakpappersklädda plåtar.
7. Strö lite mjöl på bullarna och låt dem jäsa övertäckta ytterligare ca 20 min.
8. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min. Låt kallna på galler under bakduk

Lycka till!

Ps. Förresten så heter de bullar men är mer som frallor Ds.



Kommentarer
Camilla

Mm.. det lät ju gott :) Dessa bullarna ska jag prova att baka. Inte för att jag är trött på julmust, men man kan ju alltid dricka det TILL bullarna :D

2010-12-27 @ 23:36:51
URL: http://hantverkaregatan.blogg.se/
maria

Lät spännande :)

Ha en mysig dag nu <3

Kram kram

2010-12-28 @ 08:15:04
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Malin

Spännande recept, får lov o testa det snart!



Ang gran som jag tog in, vår dotter brukar oxå reagera på riktig julgran så jag sköljde grankvistarna ordentligt innan jag anv dem i dekorationen, det verkar inte bli ngn reaktion för henne. De luktar inte heller ngt.

2010-12-28 @ 17:49:42
URL: http://malkins.blogg.se/
Tindra

Schysst design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-07-11 @ 10:03:35
URL: http://gravidforsakring.net
Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-19 @ 05:32:43
URL: http://smsalåna.nu


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0