BÄST ATT HÅLLA SIG SYSSELSATT;)


Bild: Vicke

Ja de här helgen kan man för en gång skull ta och räkna in sig som en riktigt duktig husmor , *ler* det är inte alltför ofta det händer. Nej men skämt åsido , det här med mitt lilla projekt minus ett antal kilo har gett oanade biverkningar men väldigt positva såna. Jag har världens energi att göra både det ena och det andra här hemma, städar skåp, bakar matbröd, rensar och sorterar ...

Så nu kanske ni förstår varför det varit så tyst här de senaste veckorna , har fullt upp med att röja och städa.

Allt för att inte sätta mig ner och bli sugen på något sött, visst finns suget där hela tiden i alla fall det är som om man är inne i värsta avgiftningsperioden inte klokt egentligen. Men det gäller att göra allt för att undvika att inte frestas;)

Tänkte ta och fresta er med ett litet recept från ett av bröden jag bakat under helgen, lätt att baka kräver inte ens någon jästid och det som är extra roligt med detta bröd är att jag lärde mig baka det när jag gick på högstadiet på vår ungdomsgård Frippes.

Hällakakor från Rantajärvi ( ca 40st)

1 l filmjölk
4 tsk bikarbonat
4 tsk salt
1 dl sirap
2 l rågsikt

Blandas och bakas ut till tunna kakor ca 20 cm i diameter,  gräddas på båda sidor i stekpanna.

Hoppas ni haft en trevlig helg!


Kommentarer
Esters mamma

Nu får jag trevliga minnen av mamma. Tror du alla i kommunen har bakat samma bröd? Tack för receptet.

Hoppas att du får en bra vecka.



Kram

2009-01-18 @ 21:13:18
Liza

Men så duktig du är.. har också börjat med mitt "projekt"...

Bröden ser jättegoda ut!

KRAAAAAAAM!

Liza

2009-01-18 @ 21:13:36
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Malin

Det brödet skall testas, som svar till Ester ovan,nää alla i kommunen har inte bakat detta bröd!



När jag gör saker som bakar bröd o lagar gryta med vitkål då känner jag mig vuxen på riktigt!



2009-01-18 @ 21:16:28
URL: http://malkins.blogg.se/
J o h a n n a - Inredning & pyssel

Så gott det lät! Kanske ska ta och testa det. Kram

2009-01-19 @ 11:30:04
URL: http://inredning.webblogg.se/
Åsa

Det verkar vara likt "mitt" stompa bröd .

Mums filibabba !!

2009-01-19 @ 12:17:33
URL: http://fyrarumochenalkov.blogg.se/
Vicke

Esters mamma: Kul att du får trevliga minnen av din mamma, ta och baka brödet så får du säkert mer av de:D Superenkelt är det och bra recept är säkert sånt som sprider sig så det är nog många i kommunen som har det;)

Kram och hoppas det är bra med er

Liza: Duktig och duktig kämpar på skulle jag nog säga;) Lyckat till med ditt projekt!

Kram

Malin: Härligt med ngn i Kommunen som undgått detta recept;) Lovar att du kommer att gilla det.

haha då har jag verkligen nästan varit jättevuxen för här gjordes det Mammas köttgryta i går men utan vitkål då, så lite avdrag på vuxenpoängen...

Johanna: Det är supergott och enkelt att göra!

Åsa: Stompabröd låt också spännande och gott!

2009-01-19 @ 22:01:52
URL: http://vickes.blogg.se/
Cia

Ohhh om jag bara kommer ihåg vart jag hittade det här inlägget så ska jag minsann baka jag med!

2009-02-09 @ 09:47:29
URL: http://www.mysecretwindow.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0