TRÄ

På sätt och vis skulle man kunna säga att veckans Tisdagstema Trä är ett material som faktiskt är (har varit) en stor del av både byn vi bor i och av vårat liv...



*Ler* höll på att ge resten av familjen en smärre chock när jag förklarade vart jag skulle ta vägen med min kamera, ut i pannrummet. Stackarna de måste ha trott att nu har det verkligen snurrat för Vicke inte har hon bara fotat och bloggat om lilltoan utan nu är det pannrummet som står på tur.

Men jag var bara tvungen för det är ju faktiskt  trä som är temat denna vecka och det är precis vad björkveden som förser oss med både värme och varmvatten är ,trä. Sen när jag klev ut genom pannrumsdörren och skulle springa in igen så slog det mig , herregud det finns faktiskt en annan sak som jag skulle kunna ha som temabidrag vårt hus...




Blev med andra ord drabbad av lite beslutsångest så det fick bli två bilder och vårt hus och materialet trä som det är byggt av är mycket speciellt för oss mer än på ett sätt. Det är nämligen inte vilket trä som helst utan består av  timmer från egen skog som sågats upp i vår lilla bys sågverk där både jag och maken arbetade tidigare.

Blir nästan lite nostalgisk nu när jag tänker tillbaka på alla de år jag hade förmånen att bara ha 500 meter till mitt jobb vår lilla lilla bys sågverk , där jag jobbade på kontoret. *Fniss* ska inte skriva hur många år det var för då låter jag så hiskeligt gammla. Men många gånger än i dag kan jag komma på mig hur jag saknar den ljuvliga doften av nysågat trä...

*Asg* men jag måste också erkänna att sysslan att stappla ved är det värsta jag vet tur det finns andra som tar hand om det, som min käre make så vi slipper frysa när det är trettio grader kallt;)

Förresten som ni ser på bilden så är det långt i från vår här uppe i våra breddgrader så ved lär det gå åt ännu ett tag till innan snön har tinat och det är solen som värmer oss.


Kommentarer
Monkan

Läcker bild på vedtraven och bra jobb med staplandet :-)

2009-04-22 @ 01:29:59
URL: http://fotobunten.blogspot.com/
T H E R R E fotoblogg

Vad sött :)

2009-04-22 @ 06:13:55
URL: http://therre.blogg.se/
Camilla

Trettio grader är ju helt sinnesjukt kallt, jag skulle stapla ved med glädje för att hålla värmen... :) Haha, där ljög jag. Skulle också låta maken göra det. Hihi.

2009-04-22 @ 11:05:43
URL: http://www.camillasnyahem.blogspot.com
Amanda

Stackars dig som har så mycket snö kvar. Tur att du har gott om ved. Men du ska vara glad för all vårblomning har ni kvar. Det mesta har redan blommat över. Jag har redan sett en snok och en huggorm höll på att skrämma ihäl mig här om dagen. Ligger en bild på min blogg. Då hade det varit skönt med lite snö på marken. /Amanda

2009-04-22 @ 16:35:04
URL: http://fotomix,bloggsida.se/
Pethra på Inredningsbloggen

Härligt med trä! Vi har inget att elda i, tyvärr. Jättefin bild Du tagit, fint ljus.

2009-04-22 @ 20:30:53
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Maria

Hej hej. Första gången jag är här. Måste säga det är väldigt fina bilder och ...snälla. Kan inte du tala om hur du får sådana rundade kanter på bilderna. Det var jättefint.



Ha en fortsatt bra helg.



Mvh Maria

Annah

Oj vad länge sedan jag tittade in till dej här på bloggen. Vilka fantastiska bilder du tagit och jag kan bara hålla med....jag älskar lukten av ny ved.

Kram Annah

2009-04-26 @ 20:58:52
URL: http://ljuvligahem.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0