EN DOFT AV HÖST




Den här helgen har som man kanske kunna säga gått i höstens tecken och jag som haft så svårt att tro att det redan är dags för höst har faktiskt börja känna mig både nöjd och tillfreds med att hösten är här. Det är ändå trots allt en mysig årstid, var sak har sin tid som man brukar säga och det gäller att ta tillvara på det bästa med varje tid hitta de små guldkornen.

För mig har de nog varit alla höstdofter jag fått njuta av i helgen, *ler* eller sett till att få njuta av kanske man skulle kunna säga. Höstens dofter har börjat sprida sig både utomhus och inomhus där det doftar ljuvligt av fönsterputs-såpa, hur det kan vara en typsik höstdoft kanske bara vi som är uppvuxna i Tornedalen (storstädningarnas paradis) kan förstå;)

I alla fall så är det nog det som är en av tjusningarna med hösten att man får börja fixa och dona lite inomhus igen , göra lite mysigt inför alla mörka kvällar vi har framför oss. Ta tag i projekten som inte blev färdiga eller som man lovat sig själv ska ta sin början till hösten. Kan lugnt konstatera att detta är en företeelse som jag inte är ensam om , det har man verkligen kunnat se på de senaste Ikeabesöken.

Helgens bästa hösdoft som för övrigt är en helt ny doft i vårt hus har varit doften av nykokta lingon, en doft som också för mig tillbaks till barndomens Tornedalen.  Där man inte bara städade  på hösten utan det syltades och saftades för fulla muggar, det gällde att fylla både frys och källare till vintern. Vilket  min mamma och pappa fortsatt med även när vi varit utflugna och de har inte bara sett till att fylla deras frys och källare utan även deras döttrar ha fått ta del av naturens rikedomar så länge de varit friska och pigga.

Men i dag var det alltså premiär för vår familj med helt egen lingonsylt, och jag är så glad över att Tonåringen gjorde det möjligt. För det var nämligen han som i går efter ett besök i en kompis stuga kom hem med en hink full med härliga röda lingon och i dag ville vi skulle koka sylt av de.

Vilken tur att han gav mig en spark i baken att själv lära mig att sylta, för det var inte svårt och framförallt var det riktigt roligt. Säkert för att vi gjorde det tillsammans men sen också för att vi på något sätt kände att vi förde mammas-mommos tradition vidare. Sylten blev inte bara vilken vanlig sylt som helst utan en fylld med massor av kärlek och värme, av alla minnen som väcktes av doften.  Doften av höst och mamma-mommo...

Så i kväll när vi lägger oss så tror jag vi både känner oss glada och stolta över att vi har lärt oss något nytt och jag är väldigt tacksam över att Tonåringen gav mig den möjligheten. För trots allt är det hans förtjänst att det blev det, han som kämpat i skogen med att plocka alla lingon!



Kommentarer
Anna (syrran)

Såg på tonåringens MSN att det hade kokats sylt och jag funderade just vem som plockat?! Nu har jag svaret =)

2008-09-07 @ 23:04:27
J o h a n n a - Inredning & pyssel

Va roligt att ni har kokat sylt! Ha en bra dag!

2008-09-08 @ 08:15:38
URL: http://inredning.webblogg.se/
Camilla

Vad mysigt att läsa om din bardoms Tornedalen med sylt och storstädning, jag riktigt känner dofterna ända här nere i Västerås. Hoppas jag blir så pass inspirerad att jag tvättar fönstrena idag! :)

2008-09-08 @ 08:57:10
URL: http://www.camillasnyahem.blogspot.
Malin

Det finns inget bättre än hemmagjord lingonsylt. Köpesylt är inge vidare urk. Jag har sån tur att jag har en burk stående hos min syster som mor kokat. Själv lär det nog dröja innan jag börjar saft o sylta, känner mig långt ifrån det livet just nu :) Kram!

2008-09-08 @ 10:21:04
URL: http://homeandliving.blogg.se/
Annah

Sååå härligt med hemmagjord sylt! Kan ju inte bli bättre!

Trevlig blogg du verkar ha.....återkommer nog hit fler gånger!

Annah

2008-09-08 @ 11:50:00
URL: http://ljuvligahem.blogg.se/
Minigrisen

Jisses va gott med hemgjord sylt! Här nere är det dåligt med lingon i år tyvärr - eller kanske bara jag som söker på fel ställen?

2008-09-08 @ 13:26:17
URL: http://minigrisen.blogg.se/
L I S A

viskar jag är värsta tanten ju, jag gör äppelmos, lägger in gurka och kokar marmelad.....sen gör jag nyopnlikör också...men se sylt har jag inte gett mej på ännu, så sträck på dej du, det är duktigt att koka sylt!!!

2008-09-09 @ 07:32:15
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se/
ellliinna.blogg.se

Jo tonåringen var riktigt duktig i skogen . Haha , men fick inte ner han i vår kallkällepool. Äh, det kommer väll det också ;D Ha det bra . / Elina

2008-09-09 @ 09:15:21
EVA

Det går ju liksom inte att jämföra köpes-sylt med hemkokt...

Kul att göra det tillsammans !

Mamma sa en gång att man är nog lite av hamster på hösten...det sitter nog i generna ! Och det stämmer ganska bra :). Känns rikt att ha frysarna fulla med både det ena och det andra...



***

KRAAAM EVA

2008-09-09 @ 10:26:02
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Vicke

Anna (syrran): Inte så lätt att räkna ut;)

Johanna: Ja, tack det samma!

Camilla: Hoppas jag kunde inspirera dig till lite fönstertvätt;)

Malin: Ler härligt , för mig spelar det konstigt nog inte så stor roll eftersom jag inte ens gillar lingonsylt. Men kul var det att koka den i alla fall till de som gör det.

En vacker dag är du där...:)

Kram

Annah: Tack snälla!

Minigrisen: Jag vet då inte ens vart jag ska söka , tur det fanns andra som visste;) Här finns det tydligen gott om lingon.

Lisa: Tror nog det är DU som ska sträcka på dig , för jag kokar bara sylt och vill du veta en hemlis fuskar dessuotm med syltsocker , skitenkelt!

Elina: Tror nog nästan det är dig jag ska tacka för bären och sylten, för trots allt var det du som släpade med honom ut i skogen;)

Men du det är nog lika bra att du ger upp de planerna för värre badkruka får man nog leta efter:D

Ha det bra du med och kul att du kikade in!/ Vicke

EVA: Nej så är det nog, men jag måste erkänna att jag inte är någon bra hamster men man kan alltid lära sig. Har börjat så smått i alla fall;)

Kram

2008-09-09 @ 22:24:01
URL: http://vickes.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0