PROJEKT TRÄDGÅRD

Ni som är riktigt uppmärksamma läsare kanske har sett att det tillkommit en kategori i min blogg, nämligen Trädgård. Förstår att det genast är många som blir fundersamma om vad en som alltid säger att hon inte har gröna fingrar ska med en sån kategori;)

Det är nämligen så att vi har byggt ut vårt garage här i våras och som det brukar leder det ena till det andra, det kändes som om det också var dags att ta tag i vår trädgård. Börja om från början och ta en bit i taget...

Det är många år sen vi byggde vårt hus och vi var både unga och oerfarna på den tiden, så det blev nog mest så att man bara planterade saker lite här och där. Utan någon speciell tanke bakom, blombänkar skulle det vara längs väggarna det hade alla så det skulle också vi ha. Naturligtvis oavsett utan tanke på att man kanske ska ha gröna fingrar  som kan ge de stackars blommorna den skötsel de förtjänar och ska ha.

Så projektet göra något åt trädgården startade alltså i början av sommaren och det är också därför den nya kategorin tillkommit på bloggen.

 (Hann inte få någon bättre före bild)

Så här såg det alltså ut efter förlängningen av garaget som vi förresten valde att förlänga i stället för att bredda eftersom det skulle se ut som ett gammeldags uthus.  För att  bäst komplettera vårt hus som är i gammal stil och smälta in i den lantliga miljön kring oss.

Efter förlängningen såg det  lite konstigt ut.  Gräsmattan som tidigare gått jämns med garaget,.  blev  som så "avklippt" och likaså den stackars blombänken . Den som vi tänkt ta bort i många många år redan eftersom det är så varmt mot den väggen och de bara bränns sönder. Gällde bara att sätta i gång och hitta lite ideér och inspiration till vad man skulle göra i stället där...

Vart letar man efter det bäst då , på nätet såklart var in på diverse trädgårdsbloggar och bläddrade även i trädgårdsböcker men inte hittade jag något. Tills jag en dag var ute på en av mina vanliga bloggrundor och såg det här,  superfint eller som Ernst brukar säga något man går igång på. 

Buxbom och stenar (natursten) skulle det bli som fick rama in garaget och ersätta det gamla, så det var bara att kavla upp ärmarna och fullfölja planen. 



Vi är så nöjda över resultatet , det både förstärkte känslan av en lååååååång byggnad och band i hop det området med den stora grusdelen.

Nu är det bara att hoppas att buxbomen överlever den kalla vintern här uppe i norr, om det är någon som har bra tips hur man kan övervintra de så tar jag tacksamt emot de. *Ler* det var mycket grävande i detta projekt och jag glömde naturligtvis berätta för maken som skötte den biten att val av växt var ett experiment;)

Vi har också  färdigställt själva byggnaden med målning och lite annat "piff"...



Framsidan smyckades med Tuijor i zinkkrukor, även det ett litet experiment men jag vet ju av erfarenhet att det kan lyckas. Så det är bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

 Den tidigare vita plastspaljen har bytts ut mot en i trä som målats i samma färg som fasaden, hade sett hur fint det var hos Barbro med en sån.  Det blir växten och det gröna som framträder i stället för det vita mönstret, synd bara att min klematis återigen drabbades av någon slags mask som käkar upp den. Ger nog upp mina försök med den, det här är nog tredje sommaren den börjar så fint för att sen bli uppäten.

Barbros blogg är förresten ett härligt ställe för trädgårdsinspiration, otaliga är de gångerna jag surfar in där för att titta och beundra, drömma mig bort en stund och önska jag hade en sån trädgård. Härligt även om jag också är realist och inser att någon sån  kommer jag aldrig att komma i närhten av.

Har en liten detalj kvar som jag vill visa er , men det här blev ett så fruktansvärt långt inlägg så jag ska skona er från det i dag . Det får bli en annan dag så fortsättning följer...



Kommentarer
pia

Åh vad snyggt det blev, enkelt och lätt...vill åxå ha liknande...nästa år typ...KRAAM

2008-08-21 @ 00:40:17
URL: http://baramittlillahem.blogg.se/
Camilla

Ahh.. vilket bra jobb ni gjort. ser riktigt snyggt ut. Jag vill göra ngt liknande på vår framsida sen. Vill inte ha för mycket växter där tror jag, också ska vi ha småsten upp mot huset :) Men det är fortfarande bara planer.. Får väl se om vi kan ta tag i hela framsidan nästa år :)

2008-08-21 @ 10:35:20
URL: http://camilla.hopto.org
Camilla

Det är så enkelt och stilrent med buxbom bollarna. Skit snyggt rentutsagt! :)

2008-08-21 @ 10:37:49
URL: http://inmyhome.blogg.se/
Kerstin

Det blev riktigt snyggt!

2008-08-21 @ 11:57:40
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
J o h a n n a - Inredning & pyssel

Så fint det blev! Ni ska vara nöjda! Kram

2008-08-21 @ 13:03:17
URL: http://inredning.webblogg.se/
|| p e r l a n

Så himla fint ni har gjort det! Jobbat hårt ser jag!

kram

2008-08-21 @ 14:13:13
URL: http://www.perlan.org
Minigrisen

Det blev jättesnyggt! Gillar verkligen buxbom.

2008-08-21 @ 21:21:17
URL: http://minigrisen.blogg.se/
Malin

Snyggt! Ett tips om inte bux-bomen överlever är att det finns flera typer av små barrträd som är fina alternativ för oss uppe i norr, ex. klotgran som jag tycker är jättefin...

2008-08-21 @ 21:28:47
Vicke

Pia:Tack! Enkelt och lätt är något jag gillar:)

Camilla: Tackar! Härligt med planer ,då har ni något att se fram emot:)

Camilla: Ja det är verkligen rätta beskrivningen av de växterna:)

Kerstin: Tack så mycket!

Johanna: Tack! Vi är supernöjda:)

Kram

Perlan: Tack tack! ler Man kan ju inte bara ligga i hammocken på semestern;)

Kram

Minigrisen: Tack! Det gör jag med:)

Malin: Tack! Åh tack snälla du för tipset har redan kollat in hur de ser ut. Det är ett tips jag heltklart kommer att spara och säkerligen använda mig av någonstans i vår trädgård gillade verkligen den växten. Du har bra smak!

2008-08-21 @ 22:22:05
URL: http://vickes.blogg.se/
Maria

Vad fint det blev!! Och vad roligt att man kunnat inspirera ;)



Trevlig söndagskväll!

Maria

2008-08-24 @ 20:08:24
URL: http://sextiotalsvillan.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0