SVERIGERESAN DEL 1

Ja som jag skrev så blev vår resa till Skåne och Malmö en liten Sverigeresa. Det föll sig så eftersom vi hade så många dagar på oss att åka ner till Malmö och de inbokade dagarna där.

Men min reseberättelse börjar först lite längre ner  i vårt avlånga land på platser som är lite mer spännande och nya för oss. Sträckan hemifrån och till Stockholm är mest en transportsträcka för oss som åkt den så många gånger.

Det är så roligt att se nya delar av vårt vackra land så i stället för att ta den kortaste vägen till Malmö via Jönköping efter E4:an som vi åkt många gånger tidigare så valde vi att åka via östkusten.
 
Vilket vi var glada att vi gjorde eftersom det var nya outforskade områden för oss och vi fick se och uppleva mycket. Det bästa med att åka bil och inte ha så mycket planerat är att man kan vara spontan och stanna för när man känner för det och se sig om.

Göta Kanal och Söderköping var ett sånt ställe som vi bara råkade passera...

78747-1694
Bild:Vicke

Vi hade dessutom sån tur att det precis var slussning när vi kom dit, spännande att få se. Killarna som ganska nyligen sett filmen Göta Kanal 2 Kanalkampen  tyckte det var jättekul att få se en del av miljön i verkligheten.

Sen var nästa stopp Västervik  som verkligen var en pittoresk liten sommarstad och jag måste säga att jag blev så förtjust i landskapet med de öppna vyerna.  Känns så vackert och annorlunda men det kanske är för att jag är van vid att omges mest utav skog och berg . Vi övernattade också i ett gulligt litet torp  hos släktingar och vilken tur att vi inte är så långa i vår familj för det var inte högt till tak i torpet. Men ack så charmigt  och fyllt av historia.

78747-1695
Bild: Vicke

Har ni vägarna förbi Västervik tycker jag absolut ni ska besöka Tant Grön ett jättemysigt litet Café med de mest fantastiska mackorna. Det är nog de största räkorna jag någonsin fått på en räkmacka.

Här gör jag en liten paus innan resan fortsätter mot nya mål:)


Kommentarer
Linda

Vilken härlig resa ni har haft, framförallt Västervik som är paradiset på jorden för mig:)Har bott där tidigare & har delar av min familj där (Pappa,farmor & lillasyster) Det är verkligen en vacker småstad som är precis lika underbar på vintern..
Ha det gott..

2007-07-30 @ 22:03:16
URL: http://frularsson.blogg.se/
Angelica

Söderköping är en helt underbar lite pärla! Min ena syster bor i Norrköping, så det brukar bli en tur dit varje sommar. Kullersten, broar, så fik. Bara mys!

2007-07-30 @ 23:45:37
URL: http://angelicas.webblogg.se
Lisa

Underbara bilder från (vad jag kan läsa)en underbar resa! Ha det gott!

2007-07-31 @ 00:03:25
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Malin

Du inte väl för duktig du som redan hunnit göra en massa inlägg och även publicerat bilder från semestern...så långt har jag inte kommit ännu :) Lovar att jag är på G iaf :) Godnattkram!

2007-07-31 @ 00:55:47
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Barbro

Du är "tagen", kika in på min blogg!

2007-07-31 @ 01:00:17
URL: http://www.barbros.blogg.se
pimpim

Visst är det
fint på ostkusten och i Söderköping
hoppas jag att ni tog en glass på deras kända glass servering.
Inget besök i min lilla stad såg jag. Väntar med spänning på forts... kram pimpim

2007-07-31 @ 09:05:00
URL: http://pimpim11.blogg.se
Nilla

Härligt härligt! Det är alltid roligt att få ta del av reseberättelser.

2007-07-31 @ 11:06:25
URL: http://tankebubblor.blogg.se
lina

vilken härlig semester ni verkar ha haft. :) och så trevligt att avsluta allt med en träff hos sara! måste ha varit riktigt roligt att träffa henne irl.
*kram*

2007-07-31 @ 15:13:44
URL: http://i-fokus.se/dagar
Anna

Hej!
Söderköping och Västervik har vi också besökt i sommar fast i omvänd ordning på väg hem från Vimmerby. Visst är Västervik helt underbart och vi köpte faktiskt med oss mat till hotellet från just Tant Grön, underbar sallad med massor av små delikatesser. Barnen åt räkmackor... Söderköping var också vint, tyvärr har vi i efterhand förstått att vi missade huvudattraktionen där - glasshuset!
Trevlig blogg du har förresten!

2007-07-31 @ 16:41:23
URL: http://www.radhusmamma.blogg.se
Vicke

Linda: Ja det var den! Oj du har flyttat långt norrut från din hemstad. Håller med om att det är en vacker småstad och vad kul att få veta att den är det även på vintern!
Ha det gott
Angelica: Håller med dig verkligen en pärla!
Lisa: Tack snälla du!
Malin: Duktig skulle jag inte kalla det utan en semesterledig med skitdåligt väder som tröstar sig genom att sitta vid datorn;)
Väntar med spänning på att få se dina bilder och läsa om er resa:) Det var verkligen så kul att vi var ett av ställena ni besökta , superroligt att få träffa två så trevliga människor!!
Hälsa sambon också från oss alla.
Kramar i massor
Barbro: Blev också känslomässigt tagen utav att Du tog mig:D Tack snälla rara funderar på hur jag ska göra . Hoppas du förstår om jag inte för utmaningen vidare!
Kram kram
pimpim: Verkligen fint på ostkusten och så synd att vi inte fick höra något om glassarna förrän det var försent;) Kanske ett skäl att återvända dit:)
Din stad vad nyfiken jag blir vilken??
Kram och du fortsättning följer jag lovar
Nilla: Tackar!
Lina: Superhärlig och avslutningen var verkligen suverän!
Kram
Anna: Hej! Vad kul att även ni besökt de vackra städerna och hämtat med mat från Tant Grön. Nu blir jag sugen på något gott därifrån när jag börjar tänka på deras delikatesser....;)
Vet vi missade också glasshuset!
Tack snälla!

2007-08-01 @ 00:05:59
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0