DAGENS MIDDAGSTIPS

78747-1439
Bild: Privat - Maken

Måndagar är fiskdagar hemma hos oss. Vi försöker äta fisk en gång i veckan och anledningen till att det alltid blir på måndagar är att H är på Hockeyträning. H äter egen middag innan träningen och fisk är något han plötsligt slutat tycka om.

Vi har tidigare varit duktiga på det här med matsedel för varje vecka och då fick alla i familjen välja rätt en dag var. Detta var något vi införde när vi blev så less på allt gnäll om att man inte tycker om maten. Då fick man välja något man gillade och de andras dagar var gnäll förbjudet. Det gick riktigt bra en lång tid men nu har killarna lessnat. Så då får jag och maken försöka komma på alla rätter helt själv och jag måste säga att det är mycket lättare och roligare att laga helgmat. Mycket lättare att variera!

H:s nästan stående val var Norsk Lax och Outinens Potatis (potatisodlare i vår närhet). Vet inte om det är det som gjort att han helt plötsligt inte äter någon fisk alls längre... Han kanske har förätit sig.
Vi har valt att inte ta fajten med honom om detta utan hoppas på att det är något övergående. Så i stället  får vi andra njuta av fisk den dagen han inte äter med oss.

Precis som Sara är jag för det mesta en vän av recept som man kan följa till punkt och pricka. Men den här rätten är en av de få som jag vågar ge mig på utan något. Det räcker med det muntliga recept som jag fått av Storasyster. 

*Fniss* Mycket lätt att säga att det är en av de rätterna som funkar för mig att svänga i hop utan recept. För vad jag gjorde var att föra vidare det muntliga receptet till maken som ofta är vår vardagskock...
I dag var han till och med mer än kock. Mitt i maten kom jag på att jag skulle fota den goda laxen och lägga in på bloggen. Han skakade på huvudet åt sin bloggtokiga fru som börjar fota sin tallrik. När jag sen lägger ner kameran för att äta klart så är det minsann han som börjar fota.
Så bilden på vår måndagsfisk är det han som tagit. Snacka om att han är Knappsu både lagar mat och dessutom fotar den sen;)

Så nu ska jag i alla fall försöka återge detta underbara "fiskrecept" för er som vill testa det där hemma.

Lägg en laxfilé i en ugnssäker form och lägg spenat (vi brukar köpa fryst som vi låter tina) runt fisken. 
Salta och peppra det och häll på grädde runt fisken. Vill man göra det ännu lite festligare så kan man strö parmesan ( ni vet sån man kan köpa i små påsar sån fin fin) på fisken. 
Den ska vara i ugnen ungefär lika länge som det tar för potatisen att koka.

En klar faroviträtt hos familjens fiskätare som vi faktiskt tycker passar till både vardag och fest:D





 



Kommentarer
Kaffebönan

Det där låter kanongott.. ska absolut testa det där. Har just köpt hem laxfileer.
Kul att få lite tips:-)

2007-01-15 @ 23:12:16
URL: http://kafferasten.blogg.se
Ulrika

Lät jättegott!
Lax är den enda fisken som jag gillar :o)) Tyvärr.
jag brukar lägga en laxsida i folie och krydda md citronpeppar och olivolja och låta stå inne på 175 grader tills den nått 60 grader. Till detta äts potatis 8färskpotatis är ju godast) och kall örtsås. gärna kokta färska gröna sparris och lime. Så gudagott!!!!

2007-01-15 @ 23:24:14
URL: http://www.itaget.blogspot.com/
Zassi

Åh det lät väldigt smaskigt. Vi försöker oxå äta fisk en gång i veckan.
Med grädde misslyckas man sällan :)

2007-01-16 @ 09:03:01
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Anneli

Vilket bra recept! Vardagsmat är ofta ett problem, det ska vara gott, lättlagat, gå fort och inte generera allt för mycket disk! Så din lax ska jag definitivt prova! Tack för tipset!

2007-01-16 @ 09:40:24
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Thea

Vardagsmat är alltid ett litet gissel. Fastnar lätt i gamla spår..
Vi var oxå duktiga med veckomatsedel men har kommit av oss med det.
Fisk är alltid gott.
Thea

2007-01-16 @ 09:53:07
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Anna (syrran)

Lax är en riktig favorit! Fler middagstips mottages tacksamt.

2007-01-16 @ 09:56:37
Eva

Mums ! Lät gott och snabblagat ! Det måste vi prova också.
För oss blir det fisk idag, forell som gubben fiskat i höstas. Jag bara ugnsteker den med citron och limepeppar och det bli också smarrigt!
Kram Eva

2007-01-16 @ 10:24:37
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Jenny

lax åt jag på min födelsedag ihelgen med gratinerat potatismos och vitvinssås. Det blev också gott :) Din rätt kanske vi provar en annan gång ;)

2007-01-16 @ 13:40:19
URL: http://minlivsstil.blogg.se
Anonym

Å yes, det blir fisk här ikväll :)

2007-01-16 @ 18:02:36
Vicke

Kaffebönan: Hoppas att du inte bara gillar tipset utan även laxen;) Tips är tacksamt för variation är så svårt tycker i alla fall jag.
Ulrika: Visst är lax gott och finns många sätt att variera. Tack för ditt tips nu fick jag ett nytt laxrecept:D
Zassi: Det är smaskigt! *fniss* Håller med som min farbror brukar säga maten är lagad med mycket kärlek och grädde;)
Anneli: Det här receptet gillar vi! Dessutom stämmer det in på alla dina kriterier som också är våra;) Hoppas du också kommer att gilla det!
Thea: Visst är det svårt att variera vardagsmaten. Vi försöker komma i gång med matsedeln igen för det är mycket lättare att både handla och laga maten då.
Anna(syrran): *fniss* Ni har nog också en kille som inte äter lax. Men visst är det gott!!
Fler middagstips kommer jag lovar och kanske du har något tips på vad jag kan tipsa om;)
Eva: Visst är det både gott och snabbt att laga.
Men du din fisk lät supergod, finns det något kvar??;)
Kram
Jenny: Lät som en riktigt supergod födelsedagsmiddag:)
anonym: Mumsigt med fisk hos oss blev det kyckling:)

2007-01-16 @ 22:35:46
URL: http://www.vickes.blogg.se
Roland

Receptet på laxen är en favorit faktiskt! Orginalreceptet är dock med färsk babyspenat och färsk parmesan som rives rikligt över laxfiléerna. Brukar serveras med bandpasta. Underbart gott! Men alla versioner är naturligtvis tillåtna! :)

2007-02-02 @ 18:53:58
Sofia

Testa att bara bre pesto över laxen eller lägga fryst spenat och fetaost på. Kör sedan som vanligt i ugnen. Två jättegoda och extremt lätta recept :-)

2007-02-17 @ 18:11:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0