BEFRIADE KVADRATMETER - YTOR

78747-1435
Bild:Privat

I dag har de sista spåren efter julen avlägsnat. Vi har plockat undran både jul- och adventssaker i veckan och i dag har vi pustat och fejat. Avlägsnat allt glamm och glitter som sprids i huset under julen och även alla spår av damm. Så nu har vi ett skinande rent hus som doftar Ajax och är fullkomligt befriat från alla tomtar och pynt.  Visst är det så att det är lika kul att plocka undan pyntet som att plocka fram det.  Ernst brukar prata om att befria kvadratmetrarna och det är väl ungefär så det känns när man frigör "ytor" igen.

En annan sak som nog också är lika roligt som att plocka bort pyntet är att ta hand om pepparkakshuset vid julgransplundringen. Det är med stor glädje killarna bygger huset men undrar om inte glädjen är större när de river det. Sen är det ju lätt att ta hand om rivningsmaterialet direkt ner i magen bara. Mums...

Till sist ska jag bara ta och ge er ett litet Husmorstips som jag brukar använda mig av vid städning. Rostfria och borstade stål ytor har en benägenhet att bli fulla av fingeravtryck och fläckar. För att få de skinande rena återigen tar jag en droppe diskmedel på fuktig trasa. Torkar ytan och sen eftertorkar jag med en blöt trasa och .Torka torrt och  voliá en skinande ren kaffeburk och blomkruka är resultatet.

78747-1437
Bild: Privat


Kommentarer
Mollyland - älskar du också att läsa om de rika & berömda?

Har redan käkat upp mitt pepperkakshus, det e så gott, speciellt taket med allt godis på hihi

2007-01-14 @ 15:01:59
URL: http://mollyland.blogg.se
saravillfara

Skönt att ha det bortgjort, eller hur?
Det känns lite som ett avstamp för det nya året: nu kan det börja "på riktigt".
Ikväll kan du minsann verkligen bara ta det lugnt och njuta av ditt tomtefria, välstädade hem :)
Och barnen är mätta och belåtna resten av kvällen, så du slipper göra middag också *ler*

2007-01-14 @ 15:51:02
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Anonym

Det känns i hjärtat när man slår sönder pepparkakshuset som man slitit så hårt med i alla fall för mig.
Ingen äter det längre men vi har inte heller nån plundring. /pimpim

2007-01-14 @ 15:56:22
Eva

Det är så härligt att få bort allt juligt eller hur ?!
Rent och fräscht med allt vad det nya året innebär...
Kram Eva

2007-01-14 @ 16:26:04
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Pernilla

Här har med städats idag så det lukat Ajax fortfarande här hemma! Stormen eller snarare orkanen ger inte med sig idag, så jag har faktistk varit inne hela dagen. Så skönt!
Tack för tipset om det rostfria! Måste genast ut i köket och se om det kan hjälpa på min spisfläkt och ugn etc! :)
kramen!

2007-01-14 @ 16:35:18
URL: http://www.perlan.org
Camilla

Visst är det skönt att städa ut julen :D
Och vad skönt med ett välstädat hem som doftar rent.. Kanske ska ta några tag idag, när jag är ledig.. :D

De där krukorna du har är jag aningens avis på ;) Dom är galet snygga och jag har inte tacket nej till två tre stycken ;)

Och snö ser jag att ni har.. När du får tid så kan du väl ta och blåsa ner lite till mej också.. ;)

Ha en bra dag!
*kram*

2007-01-15 @ 07:41:03
URL: http://camilla.hopto.org
Ljuvligt hemma

Håller med om att det är lika kul att plocka fram pyntet som att plocka bort det! Tack för städtipset :)

2007-01-15 @ 10:00:45
URL: http://ljuvligthemma.blogspot.com
Tina

Vilket bra tips, det måste jag lägga på minnet. Det är faktiskt skönt att städa undan julen, lika skönt som det är när den kommer. Kanske är det för att precis allt blir rött och juligt som man tröttnar efter ett par veckor =)

2007-01-15 @ 14:25:03
URL: http://tinitott.blogg.se
Vicke

Mollyland: Mums killarna håller med dig det är taket som är godast:)
saravillfara: Visst är det skönt och absolut ett avstamp för det nya. Nu börjar jag längta efter vår nya soffa. Visst tog jag det lugnt och njöt och vad synd att även vi var bortbjudna på middag. Men jag har spart resten av huset till en annan dag för ditt förslag var suveränt;)
PimPim: Det är kanske det som är fördel med en färdig byggsats. Man blir inte lika ledssen över att demolera det.
Eva: HÅller absolut med dig det blir så fräscht.
Kram
Pernilla: En fördel med stormen man kan städa med gott samvete;) Hoppas tipset om det rostfria hjälpte! Kramen
Camilla: Visst är det så skönt:D
Kanske du orkar göra det men annars tycker jag du ska vila för dammråttorna väntar gärna;)
Visst är de snygga vi har såna vita i köket och turkosa i tonåringens rum. Vet du vilket fynd jag gjorde med de hittade de på halva priset och när jag kommer till kassan var det ännu halv på det:D
Vilken tur man kan ha i bland:D
Det var inte stormen Göran som härjade hos dig utan det var jag som försökte blåsa ner lite snö;)
Kramis
Ljuvligt hemma: Visst är det faktiskt så att det är lika kul att plocka undan:) Fått det av städerskan på jobbet!
Tina: Visst är det bra och funkar faktiskt. Såg att Evelyn i Äntligen Hemma hade ett liknande som vår städerska.
Tina:Visst är det så skönt att julgransplundra och få bort allt:)

2007-01-15 @ 21:58:56
URL: http://www.vickes.blogg.se
Johanna

Vilket bra tips, förmodligen bättre än alla dyra medel jag har i skåpet...

2007-01-17 @ 13:43:45
URL: http://sogorgeous.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0