SVERIGERESAN DEL 4

78747-1704
Bild: Vicke

Efter flera dagar ute på de svenska vägarna var vi då framme i Malmö som var det planerade resmålet och givetvis även en dagstur över bron till Köpenhamn.

Malmö en stad som vi egentligen inte hört eller visste så mycket om sen tidigare var verkligen en positiv överraskning för oss. Vackra gamla bevarade stadsdelar och byggnader , en stad fylld av både spännande historia och nutid. Visste ni till exempel att Malmö:

* Är Sveriges cykltätaste stad vilket gjort att de varit tvungna att bygga en flytande parkeringsplats vid centralstationen för att lösa en del av parkeringsproblemen för alla cyklar.
* Är en mycket internationell stad och stadens 270 000 invånare talar över 100 olika språk och har sitt urpsrung i 160 olika nationaliteter.
* 76% av befolkningen bor i en eller två personers hushåll.

Vill ni läsa ännu mer om staden Malmö finns det lite mer information här.

Men det område som ändå berörde mig mest är det vackra området i och kring Västra Hamnen , ett område som var det som blev till för Bo01 - Bomässan

Där man har mycket bra utsikt över Sundet och givetvis Öresundsbron och där finns även den spektakulära byggnaden Turning Torso som är 190 meter hög. Vilken tur att fönsterputsning ingår i hyran där för jag skulle då inte vela putsa de fönstrena;) Området kring Västra Hamnen har blivit ett populärt utflyktsmål och strövområde för Malmöborna och har gott om mysiga cafeér. Kan verkligen förstå att det är många som söker sig dit för det var ett mycket trevligt ställe. Vi hade dessutom sån tur att det annars så gråa och trista vädret förbyttes till  solsken den kvällen vi var där:)

78747-1705
Bild: Vicke

Sverigeresan blev också till en liten utlandsresa.Trots att vi  hemma har så nära till ett annat land Finland och bara kör över bron dit så kändes det så häftigt att åka över tåget på (och under) Öresundsbron. Mer exotiskt på något sätt...

78747-1710
Bild: Vicke

Lite trist bara med det gråa regn vädret som var precis den dagen vi var till Köpenhamn och när vi kom med tåget till stationen  så fullkomligt öste det ner. Vilken tur att vi fått tips om att göra ett besök på Louis Tussauds vaxkabinett utav en van Köpenhenmans resenär:) Perfekt ställe att tillbringa den regninga förmiddagen på och det var nästan kusligt i bland hur riktiga vaxdockorna såg ut. 
78747-1707
Bild: Vicke och H (med betalt fototillstånd på hel 10 dkk)

Naturligtvis var också ett besök på Ströget ett måste *ler* kanske det var mamma i familjen som gillade det bäst av alla. Men visst fanns det saker för alla på den långa shoppinggatan de jättestora smarriga danska glassarna var omtyckt av även de mindre shoppinglystna i familjen. Det var en  ganska häftig syn i regnet med ströget fyllt utav guppande paraplyer. Synd att man inte kunde fota det från ovan.

78747-1706
Bild: Vicke

Shopping fanns det verkligen gott om på Ströget och en rena drömaffären Illums Bolighus hittade jag till tack vare Saga. Vilket himmelrike för alla design- och inredningsintresserade,  jag skulle nog varit kvar där än om inte killarna släpat ut mig därifrån för att det efterlängtade besöket på Tivoli skulle bli av;)

78747-1712
Bild: Vicke

Här var det andra än mamma som stortrivdes och det slutade precis regna när vi kom dit så killarna sprang runt och åkte karusell efter karusell i många många timmar. Där var det bara tur att det inte var så bra väder för köerna till attraktionerna var nästan obefintliga. Visst hade säkerligen varit vackrare att få se Köpenhamn och Tivoli i sol men det fanns trots allt vissa fördelar med att det inte var så bra väder.  Gäller att se det positiva i allt!

Dessutom att vi vill se Köpenhamn i solsken och vackert väder är ännu en anledning att återvända till den vackra staden  för ett nytt och lite längre besök en annan gång;) 

Efter fyra härliga dagar i Skåne var det så dags att börja åka norrut för en mellanlandning i Stockholm innan hemfärden till Tornedalen.

78747-1711
Bild: Vicke

Besök hos Lillasyster med familj för både umgänge och naturligtvis lek med kusinerna stod högst  upp på att göra listan i stan.  Men givetvis hann vi med ett  låångt besök på Sickla Köpkvarter som är mitt nya favorishoppingställe i Stockholm:D Supermysigt med många bra butiker och att de har Hantverks - och atéljebutiker där gör området lite mer speciellt än ett vanligt köpcenter. 

Nu börjar vi närma oss slutet på vår Sverigeresa resten är bara en transportsträcka (förutom då besöket hos Sara med familj)  hoppas ni inte blivit less på att läsa om allt mitt resetjat. Lovar att det ska vara färdigtjatat om resor för ett bra tag nu hos mig, måste ta och fylla på resekassan innan det blir dags för nästa resa. Men vet ni vi har ett fantastiskt land att upptäcka och se oss omkring i och även om det är avlångt så är det väl värt besväret.

Eller förresten besvär tyckte inte någon utav oss att det var tvärtom mycket trevligt och de 400 milen i bilen har gått jättebra. Helt klart mycket bättre än vi någonsin vågat drömma om och mitt bästa tips för långa resor är många bra CD böcker som man kan lyssna på i bilen  och den bärbara DVD:n till killarna är suverän.

SVERIGE ÄR FANTASTISKT!




Kommentarer
Liza

Vilken underbar resa ni har gjort. Sverige är fantastiskt vackert... och inte ledsnar vi på dina reseberättelser för det är så fina bilder och härlig text! Tack för att du delar med dig till oss!
KRAM!

2007-08-02 @ 19:19:13
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Erika

Håller med dig att sverige är fantastiskt! Tack för du delar med dig av er semester tripp :) Du har nämligen gjort mig sugen att besöka vårt grannland. Mamma har sina halvsyskon i Köpenhamn så boendet kan nog ordna sig. Ha en underbar kväll :)

2007-08-02 @ 19:38:39
Anneli

Men gud, hur länge var ni borta?? En månad?
Ni verkar ju ha hunnit med hur mycket som helst:)
Läste att du passerade Nynäs slott på vägen, nästa gång får du stanna;) Och nästa gång du kommer till Stockholm måste du höra av dig. Kram

2007-08-02 @ 20:38:02
URL: http://flitigamyran.blogg.se
pimpim11

Ni
har bränt några mil. Visst är Sverige fantastiskt precis som din reseskildring. Tack för den
Nu sticker jag iväg på en vecka och vill bara säga tjingeling kram pimpim

2007-08-02 @ 20:45:54
URL: http://pimpim11.blogg.se
Anette

Kul att läsa om dina upplevelser och iaktagelser om mina hemtrakter, Malmö-Köpenhamn. Snacka om att man är hemmablind och inte alltid uppskattar det som finns runtomkring en.
Tack för en underbar blogg!
Lev väl!

2007-08-02 @ 21:45:08
Petra

tack för en trevlig Sverige rundtur. Roligt upplägg, inspirerande. Jag bor i Skåne men har faktiskt aldrig varit ute vid turning torso, *skäms* men vi ska ta oss dit.
ha det gott

2007-08-02 @ 22:26:23
URL: http://godisfrun.blogg.se
saravillfara

Jag måste nog tillstå att jag är lite avis på er tripp. Vad ni hunnit med mycket!
Här blir det till att bokmärka dina inlägg, så att jag själv kan hämta inspiration och tips den dagen man ska bege sig ut på någon liknande resa.
Tack för att vi fick hänga med!
Kram, och hoppas att du inte regnar bort däruppe *sneglar uppåt*!

2007-08-02 @ 23:27:33
URL: http://saravillfara.blogg.se
Barbro

VA?! Imponerad, känner att vår Stockholmsresa sist saknade ett och annat besök... hrm... Sickla, ska genast anteckna... Tack för att du återkopplade om bilderna! kram o gonatt så länge

2007-08-03 @ 00:01:13
URL: http://www.barbros.blogg.se
Camilla

Synd att ni inte tajmade in er semesterresa ner hit under de dagarna jag är ledig..
Och ihelgen är jag på en snabbvisit i malmö..
Men ni verkar ha haft det kanonbra här nere i skåneland iaf. :D
Köpenhamn är så underbart och snart ska jag få sätta mina fötter där igen. Jag längtar! Illum Bolighus är ett måste! :D Så ska det få bli en tur till R.O.O.M också.. :D
Blev ni förresten rädda för spöket nere i källaren på vaxkabinettet, det som åker mot en..? Jag blev alltid skitskraj förr och första gången trodde jag att jag skulle dö ;)
Nästa gång måste ni gå på Belive it or not också :D
Ouu.. jag längtade till kbh innan men nu längtar jag ännu mer *räknar ner dagarna* :D
Ha en härlig helg!
*kram*

2007-08-03 @ 09:13:16
URL: http://camilla.hopto.org
Anna (syrran)

Tack för att vi fick följa med på er resa! Så här mycket får man sällan höra IRL så tack för att din blogg finns :)

2007-08-03 @ 10:26:01
Malin

Malmö och Köpenhamn....tror jag styr kosan dit snart....älskar Skåne och Danmark. Hmmm....kan det ha varit 01 jag var sist i Malmö, var nämligen på Bomässan och den var helt fantastisk. Helt lyrisk gick jag runt och kikade i alla visningslägenheter. Nu vill jag åka iväg en helg!! Dessutom vill jag ju såå gärna ha en kamera. Hur sjutton ska man lyckas få in alla dessa pengar som jag vill förbruka? :) Jag önskar dig trevlig helg här istället för i nästa inlägg, borde väl funka lika bra? :) Kram på dig vännen!

2007-08-03 @ 11:03:02
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Vicke

Hade precis svarat på allt och så bara försvann det, nu orkar jag inte göra det en gång till så Tack för era rara ord allihopa!
10 dagar var vi på resande fot och man hinner mycket på den tiden;)
Kram

2007-08-05 @ 22:35:11
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0