DAGENS RÄTT

78747-911
Bild: Privat

Det svåraste med mat tycker jag är vardagsmaten, Vad ska vi äta till middag i kväll är nog en fråga som ställs i många familjer. Inga problem att komma på god mat som man ska laga till helgen eller middagsbjudningar, men att försöka hitta bra och varierande mat till veckorna är mycket svårare. Det blir ofta en och samma meny om och om igen, vecka efter vecka. Det ska vara mat som är rätt så enkel på det sättet att det ska gå rätt så snabbt att slänga i hop en god och näringsriktig måltid. Visst finns det säkert många olika bra recept, men det känns som man är inne i ett ekorrhjul som man inte kommer ur. Så jag tänkte att på bloggen har jag hittat så mycket  recept på både goda bakverk och mat, men nu vill jag utmana er andra bloggare att lägga ut ert favorit vardagsmats recept på bloggen.
Här kommer mitt (som vi förresten åt till middag i går) som jag hittat på Arla.se

BAMSE-BIFF

Ingredienser

4 port

400 g nötfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk potatismjöl
4 dl Kelda matlagningsgrädde
1 tsk smör & rapsolja
1 msk kinesisk soja

Gör så här

Blanda färsen med salt, peppar, potatismjöl och 1 dl av grädden. Hetta upp smör-&rapsolja i en stor stekpanna. Platta ut färsen direkt i pannan till en stor biff. Stek färsen ca 4 min. Dela färsen i 4 delar och vänd dem. Stek ca 4 min till. Häll i resten av grädden och soja runt biffen. Låt puttra i 3–4 min. Kokt potatis och grönsaker är gott till.

Kryddtips! Strö över hackad lök, ättiksgurka, persilja, kapris eller oliver.

Källa: Arlaköket 1 2006


Kommentarer
saravillfara

Kanonbra idé Vicke! Hoppas många hänger på, så att vi får mycket gott att läsa om och tillaga själva. Ska försöka vara med på utmaningen, vi får se när jag hinner. Vore förstås roligt att ta en bild också...

2006-09-01 @ 12:44:40
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Vicke

saravillfara: Kul hoppas det finns några som hänger på , det är verkligen idé torka på den fronten:) Egen bild blir förstås guldkant på det hela;)

2006-09-01 @ 23:42:14
URL: http://www.vickes.blogg.se
Camilla

Vilket bra recept.. Det här ska jag testa i nästa vecka.. :D

2006-09-02 @ 08:38:42
URL: http://camilla.hopto.org
Jenny

Kul utmaning. Jag ska försöka hänga på ;)

2006-09-02 @ 18:40:18
URL: http://brollopsideer.blogg.se
Vicke

Vad kul Jenny att du hänger på!

2006-09-02 @ 20:58:48
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0