LUCIA TRADITIONER

78747-1392
Bild: Privat (urskäkta de dåliga bilderna men det är så *pip* mörkt jämt)

Under driftstoppet på Bloggen har man hunnit göra undan lite grann på " att göra till jul" listan. En av de sakerna är att fixa Pepparkakshus. Nåja vi brukar köpa en färdig byggsats och det brukar ändå sluta med någon slags katastrof.  Ni kan tänka er fyra personer som inte har så stort tålamod som ska hålla på med något så tålamodskrävande. Det brukar bli årets största familjeprövning att få i hop alla delar utan att bli allt för osams. *fniss* Men jag måste säga att i år gick det faktiskt ovanligt bra. Vi lyckades få i hop det utan större katastrof trots att det var trasigt i kartongen och vi var tvungen att laga det lite.

Visst det är inte världens vackraste, men vad gör väl det. En kär jultradition är det hemma hos oss att ha ett. . Till Lucia ska pepparkakshuset stå färdigt på köksbänken och dekoreras av killarna. Samt pyntas med tomtar och i år har tomtarna fått tillökning med Cults fina tomtar.  H tyckte det var dumt att jag köpt vit dekorationssnö vi borde ha haft något grönt i stället. För det ska väl vara likadant som det är ute....
Ja fy bubblan vad säger man om det , en grön jul:(

Två andra kära saker har även fått komma fram ur skåpet nu till Lucia.  Den fina brickan som H målat åt mig när han var 6 år (vilket var viktigt att jag poängterade). Ni vet det är ju pinsamt om någon skulle tro att han ritat den teckningen nu;) Det är nog en av mina absoluta favoriter till jul.
 
En annnan kär favorit är den gamla pepparkaksburken. Den har tidigare funnits hemma hos mina föräldrar men har nu för ett antal år sen flyttat in hos oss. Den är inte bara fin den är även full av goda hembakta pepparkakor som tonåringen bakat.  Han hjälpte mormor och morfar med pepparkaksbaket  och hade dessutom med sig en stor burk hem till oss. En riktig räddande ängel för det är en sak som jag hade strukit från "att göra till jul" listan.  Tänkte att det går lika bra med köpes så blir det en sak mindra att hinna med. Men nu får vi musa hembakta jättefina julbockar, gummor och gubbar i stället:)

Tur att vi har lite härliga traditioner hemma till Lucia, för jag måste säga att det är en tråkig sak när barnen blir stora. Man får inte se en endaste "livs levande" lucia, stjärngosse, pepparkaksgubbe eller tomte. Hade faktiskt lite funderingar på om man skulle smyga sig in på något dagis för att får sig en skymt. För att komme ytterligare ett steg på väg i jakten mot julstämning;)

Nu ska jag ta och fortsätta skriva julkorten så har jag ytterligare en sak på listan som jag kan stryka.


Kommentarer
Eva

Tror inte att det blir nåt papparkakshus för oss i år. För nåt år sen gjorde gubben ett muminhus på dotterns begäran och det blev riktigt fint. Förr gjorde han alltid vårt eget hus, men jag vet inte var dom traditionerna försvann....

2006-12-14 @ 23:04:08
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Anna

Hallå, vad fint!!! :-)
Vi har inte haft pepparkakshusbygge som tradition tyvärr, men i år, när pojkarna är hyfsat stora, vågar vi oss på detta tålamodskrävande jobb. Dock ligger delarna (som vi skurit ut själva) på bordet fortfarande, och det är verkligen i sista stund som vi kommer sätta ihop det och dekorera. Var köper man dekorationssnö? (Även om man som sagt lika gärna kan ha en grön grund...)

Vilken trevlig tonåring du verkar ha!

Kram!

2006-12-15 @ 08:52:56
URL: http://oklarheter.blogspot.com
anna.a

Vad fint...ett pepparkakshus ska inte vara perfekt..det ska vara så där charmigt som erat!
Jag skulle bygga ihop ett igår med min systerdotter, men när vi skulle flytta stommen som vi hade satt ihop så brast den och föll i golvet..hoppsan..det blev inget hus i år heller:)

2006-12-15 @ 09:17:06
URL: http://dromhem.blogg.se
Anneli

Jag har aldrig gjort något pepparkakshus, det känns som ett alldeles för stort och svårt projekt. Men det kan bero på att jag alltid ställer så höga krav. Om jag ska göra ett pepparkakshus måste det bli PERFEKT, nu när jag ser ditt jättecharmiga, sneda och vinda hus förstår jag ju hur fel jag haft. Det är ju inte slutresultatet som räknas det är ju vägen dit. Och när jag läser hur ni hela familjen samlas kring denna tradition tycker jag att ert pepparkakshus är det vackraste jag sett! :)

2006-12-15 @ 09:25:48
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Eva

Nu har jag fått ut bilder på den lilla fondväggen som gubben gjort, med Sirkön som modell....bara så du vet...Kram

2006-12-15 @ 10:16:08
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Malin

Vilket fint pepparkakshus =) Läste ditt tidigare inlägg om ängeln...
Det finns en tjej här i Luleå som gör en liknande. Såg det i Annonstidningen. Och har du vägarna förbi här idag så säljer hon sina änglar på julmarknaden på Nytorget i Luleå.
Det var en ganska stor artikel... Gå in på www.annonstidningen.com o klicka på Luleå... du ser ju, o sidan 14. Ha en trevlig helg! Kram Malin

2006-12-15 @ 11:44:20
Zassi

Åh jisses vilket härligt pepparkakshus :)

2006-12-15 @ 13:53:21
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Thea

Fint pepparkakshus. Imorgon ska vi baka,ska bli mysigt.

2006-12-15 @ 17:40:56
URL: http://theasrum.blogg.se
Vicke

Eva: Ojoj muminhus vad imponerande:) Tycker det är nog avancerat med en byggsats;)
Anna: Tack! Ska hälsa killarna det:)
Vi har haft det som tradition i många år, trots att vi nästan gett upp många gånger. För tålamodskrävande är det verkligen;) Oj vad spännande ni har till och med tillverkat själv. Dekorationssnön köpte jag på Konsum. Om det inte hade börjat snöa här som det gör nu så vete sjutton om jag inte köpt många många påsar även dit ut;)
Han är jättetrevlig !!
Anneli: Om det skulle måstas bli perfekt skulle vi aldrig haft något. Våra har aldrig varit det.
Tack för dina rara ord! Det är nog processen som gör vårt hus så speciellt för oss.:)
Eva: Måste genast kika vad spännande:)
Malin: Tack! Vad kul ska genast kila vidare och kolla in . Synd att det är så långt till Luleå...
Men tack för tipset!! Trevlig helg du med och kram
Zassi: Mina killar som fixat det mesta:)
Thea: Tackar det har sin charm;) Vad mysigt!!

2006-12-15 @ 19:46:29
URL: http://www.vickes.blogg.se
Malin

Vilket charmigt pepparkakshus och vilken fin tradition ni har. Jag har bara gjort pepparkakshus en endag gång och vet inte om jag är sugen på det igen. Var väldigt tålamodskrävande...och tålamod är något jag saknar ;)

2006-12-16 @ 10:42:12
URL: http://mrsmalinski.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0