INSPIRATION OKTOBER

78747-113278747-113178747-113478747-112778747-113378747-112478747-113978747-113878747-1126

Bilder: Från respektive företag

Det har redan gått en vecka av oktober och  hög tid  för ett nytt Inspiraionscollage, så här är Vickes Oktober månads drömmar och vill ha saker.

- Boken Älskade Form av Thomas Eriksson med svensk formhistoria från 50-70 talet  skulle jag gärna ha i  min bokhylla som en inspirationsbok. Har börjat med att beställa ett ex. från Biblioteket för att få bläddra lite i den innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa den. Tur att vi har så bra bibblo som erbjöd sig att fjärrlåna den från ett annat bibblo eftersom de inte hade hemma den.

- Ett brickbord till vardagsrummet är något som jag länge velat ha, skulle vara praktiskt eftersom en hel del fikastunder framför inredningsprogram sker där. Brickbordet Tablo från Design House Stockholm skulle vara fint, går att klicka hem på nätet hos Designonline.

- Har fått någon slags förkärlek  till armband senaste tiden och gärna armband i trä av olika slag, Fudge i trä och silver från Ekbladh & Co som är designat av Catrine Olsson  skulle gärna få vara på min arm. Även det kan man hitta hos Designonline i brunt (mitt val) , svart och vitt  .

- Som vanligt när man börjar att göra om eller byta ut någon möbel hemma så leder det ena till det andra och nu när vi börjat kika på ny soffa så har vi insett att det även skulle vara fint med nya stolar till matbordet i vardagsrummet.  Kanske det skulle vara fint med stolen Nandor från Ikea till de bruna och naturtonerna som vi har tänkt ha i rummet.

- Har tidigare fyndat en mindre Stelton termoskanna på Loppis men den håller inte varmt i så många timmar därför skulle en lite större variant till kaffet skulle vara bra. De har just nu erbjudande på Stelton termosar hos Danskdesign men lägger man till kostnaden för frakt så blir det nog inte så mycket billigare än att köpa i butik.

- Att baka skulle vara ännu roligare om man kunde göra det i den fina bunken Margrethe från Rosti  som är designad redan 1950 och är en klassiker. Såg den i massor av butiker i Stockholm och på nätet finns det flera som säljer den, bland annat Danskdesign.

- Som jag sa man börjar med en sak soffa då i vårt fall som leder till mera och det skulle ju naturligtvis vara fint med nya mattor till vardagsrummet gärna två stycken då en under matbordet och en under soffbordet. Den här kommer från Ellos och det är tack vare Sara som jag hittat den, men är lite tveksam till att beställa mattor vill gärna klämma lite på de. Så om det är någon som beställt den så får ni gärna lämna ett litet omdöme om den .

- Är svag för Cult Designs Retroserie och jag blev helt såld på panellängderna ur den kollektionen som jag sett i vår lokala inredningsbutik.

- Sist men inte minst för att kunna göra lite proffsigare collage och bildarrangemang såsom Saga ( om jag nu klarar av att använda programmet)  Photoshop Elements.


Kommentarer
W

Fint! Photoshop är en sann utmaning, men det går sakta framåt :-)!

2006-10-08 @ 19:32:21
URL: http://livingbycw.blogsome.com/
Nilla

Jag tänkte som du Photoshop elements vore spännande att ha... men Paint får duga ännu ett tag.

2006-10-08 @ 19:58:20
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
saravillfara

Du måste berätta sedan vad du tyckte om Älskade form, tycker också att den låter intressant.
Termosen är ju bara såå snygg, själv går jag och drömmer om den bruna. Fast egentligen behöver jag ingen, eftersom vi brygger i en perkulatorkanna, och de håller ju värmen bra (ett tag i alla fall).
Mattan skulle du kunna passa på att beställa när de har 40-50% på en vara, om du inte gillar den kan du ju alltid skicka tillbaka den, fast det var det där med fraktkostnaden då förstås.
Och jag som har Elements, har kommit på att jag inte förmår att utnyttja det till hälften ens, skulle verkligen behöva gå en kurs (hos Saga kanske, ihop med dig). Vet att hon använder ett annat program, men hon kan säkert hjälpa oss ändå, tror du inte?
Fin-fina grejer du visade Vicke! Kram!

2006-10-08 @ 20:51:11
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Vicke

W:Tack! Skulle tro det, syns på dina collage att det går framåt. De är fina:)
Nilla: Vet, men det gäller att lära sig det. Paint gör du dina fina bilder i paint, visste inte ens att det gick har precis lärt mig göra bilderna mindre där;)
saravillfara: Lovar jag komemr att berätta det får nog den snart! Visst är den snygg, även vi brygger i perkulator men nog kan man väl behöva en termos i alla fall en såååå snyggggg;) Brukar de ha så bra erbjudanden på Ellos, om du ser något så tipsa mig har inte beställt därifrån på typ 100 år.
Vilken superbra idé, klart vi måste få gå Collagekurs med duktiga Saga och det spelar nog intgen roll att hon använder ett annat program för hon kan säkert hjälpa oss. Ytterligare en bra anledning för oss att träffas:) Kul att du gillade grejorna *kram tillbaka*

2006-10-08 @ 21:43:35
URL: http://www.vickes.blogg.se
Camilla

Fina saker du valt ut.. :D Armbandet var ju troligt vackert.. *vill haa*
Termoskannan har jag ju och jag är så otroligt nöjd med den. Den står framme i köket och varje gång jag ser den nästan bubblar det till i kroppen av lycka :) Äntligen är den miiin.. :D

Jag skulle inte klara mej utan mitt Photoshop (har inte elements) till mina bilder. Måste ju ha mina ramar och skuggor till mina bilder :)
Jag jobbar alltid mer eller mindre med mina bilder
i PS :D Mycket bra program..

2006-10-09 @ 08:12:48
URL: http://camilla.hopto.org
Nilla

Hej igen. kanske ska förtydliga. Mitt fotoredigeringsprogram heter ACDsee
men collagen gör jag i Paint.

2006-10-09 @ 10:32:38
URL: http://tankebubblor.blogg.se
saravillfara

Vicke: Ellos har 40 % just nu (på en valfri vara). T.o.m 19 okt. Klicka bara in dig på Ellos.se och titta i högerspalten, så bör du hitta erbjudandet :)

2006-10-09 @ 15:08:38
URL: http://saravillfara.blogg.se
Saga

Men hallå...tjejer, vi kan väl lära oss programmet tillsammans, jag skulle också vilja testa Elements!
Boken, Älskade Form, den finns i min ägo, och den är superfin. Tablo, fast med röd bricka, fick jag i 30-årspresent. Gillar det massor!! Kan vi får mängdrabatt och vi köper termosen samtidigt :) Mina Margrethe-skålar är kökets favvo nr 1. Så mycket roligare att baka i dem:)
Som vanligt visar du fram din goda smak, och det är lika trevligt varje gång!! Bra jobbat kära Vicke!! KRAM

2006-10-09 @ 15:10:49
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Saga igen

Glömde skriva att jag också tittat på armbandet, och drömmer om ett eget :)

2006-10-09 @ 15:11:47
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
cleo

Jag gillar armbandet!

2006-10-09 @ 16:13:25
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Vicke

Camilla: Kul att du gillar "mina" saker, visst var armbandet bara såååå fint:) Förstår att du är nöjd med termosen! Kul att höra från någon som använder programmet att det är bra, skulle gärna lära mig att jobba med mina bilder.
Nilla: Det var precis det jag menade att går det att göra collage i paint, det visste jag inte ens.
saravillfara: Tack för tipset snälla sara!! Måste genast surfa in och kolla om det går att komplettera min beställning från förra veckan med en matta:)
Saga: Ja tänk vad roligt det skulle vara, tusan så mycket roligare att lära sig med (av) er än att gå en kvällskurs:) Kan än en gång konstatera att du har så bra smak och jag tror vi ska börja göra gemensamma inköp man kanske får mängdrabatt;) Oj börjar nästan längta tills man fyller jämna år om man får så fina presenter som du fick:) Förstår att det är en fröjd att baka i så fina skålar, hoppas jag också får göra det snart:) KRAM tillbaks gulliga du!!

2006-10-09 @ 17:28:46
URL: http://www.vickes.blogg.se
Vicke

cleo: Det gör jag också jättemycket, visst är det fint:)

2006-10-09 @ 17:29:16
URL: http://www.vickes.blogg.se
LoX

Många vackra saker!

Jag drömmer fortfarande om rosti- skålen som jag mentalt redan äger. *fniss*

Tack för tipset om boken - den har jag bara hört om "på långväga håll". Man missar så mycket som utlandssvensk.

2006-10-09 @ 18:21:55
URL: http://lo.blogg.se
Malin

Jag har själv Photoshop Elements och tycker att det fungerar bra. Problemet är att min dator är lite slö och programmet kräver en del - så det går sååå långsamt. Ska byta dator inom kort och då kommer programmet att komma mer till sin rätt hoppas jag!

2006-10-09 @ 18:44:21
URL: http://decor.webblogg.se
Veronica

Har nu varit inne på Ellos och köpt mig en matta (brun) med 40% rabatt! Tack snälla ni för tipsen!

Jag pluggar just nu desktop publishing på distans , mellan jobb och familjeliv. Men vad kuuul det är detta med bildbehandling! Har mycket roligt med mitt Photoshop CS!!

2006-10-09 @ 19:38:31
URL: http://veramedflera.blogg.se
Vicke

LoX: Visst är det! *hihi* Men du då är vi två som redan mentalt äger en rosti;) Väntar med spänning på mail från bibblo:)
Malin: Kul att höra, hoppas det är lättbegripligt också för en amatör som mig:)
Veronica: Har precis mailat Ellos för att se om det går att komplettera min order från förra veckan annars får jag göra en ny. Vad kul att det blev något konkret av tipsen och bilder får vi väl se på din blogg sen:) En till som kan Photoshop, *fniss* kan vara bra den dag jag ska börja;)

2006-10-09 @ 21:34:01
URL: http://www.vickes.blogg.se
Sek. S&SK

Nej, Nej! Steltonkannan är helt överreklamerad!

Har en stor och den håller inte värmen heller. Dessutom är locket helt felgjort. Skruvlocket kan man inte ha på då man ska hälla eftersom det då ramlar ner i koppen. Istället för att lösa problemet skickas det med en särskild hällkork utan gängor men med en lång pinne för att inte ramla ur, dvs den skruvas inte = håller värmen ännu sämre. För övrigt, vem byter kork för att hälla upp en kopp kaffe?!

Alltså; Varning för Stelton, där har design gått förlångt ut över funktion!

/Sekreterare Snits&Stil Kommitén (S&SK)

2006-10-10 @ 21:31:20
Vicke

Sek. S&SK: *hihi* Fick mig ett gott skratt kul att få inlägg av självaste sekreteraren från Snits & Stil Kommitén , premiär dessutom Välkommen!! Eftersom jag känner ordförande i kommitén väldigt bra så ska jag ta och höra om varningen är ömsesidig annar vet du väl att ordförande har utslagsröst;)

2006-10-10 @ 22:04:42
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0