SOMMAR, SOL OCH SEMESTER

Bild: Vicke

Hej på er kära vänner!

Har inte riktigt kommit i gång med bloggandet som jag hade planerat vi har verkligen lagt ett intensivt halvår bakom oss. Mycket har hänt och vår familj har hunnit lägga många stora milstolpar bakom sig, men nu kan vi pusta ut litegrann några veckor innan det är dags för nästa...

Antar att ni förstår från min rubrik vad som händer här just nu, sommar-sol-semester det känns riktigt nice. Jag njuter på hemmaplan av altanliv-stugliv-ta dagen som den kommer liv och det är precis vad som behövs. Har till och med hunnit med att läsa ut min första bok från stora högen semesterläsning jag laddat upp med från bibblan. Känns som rena vardagslyxen att ha tid att få njuta av en bra bok :D

Appropå sommar så är rabarber verkligen en smak jag förknippar med sommar, försöker ta tillvara vår rabarber har bakats både tårtor och pajer.  Men jag blev så inspirerad av Sara och i går var det premiärdags för rabarberkräm som jag glad i hågen tänkte servera till efterätt till våra middagsgäster.

*Skrattar* det hela höll på att sluta i katastrof, verkar som om min hjärna verkligen tagit en välbehövlig vila och inte klarar av allt för svåra utmaningar. Såsom att läsa recept, tyckte väl att det var väldigt mycket vatten till så lite rabarber. Hela fyra liter vatten, hade knappt en kastrull som var stor nog. Bestämde mig för att halvera receptet så allt skulle få plats, och allt var frid och fröjd så långt. Tyckte att den blev lite väl tunn kanske lite mer soppa än kräm, då först bestämde jag mig för att dubbelkolla receptet. Hrmmmm 4 liter hade jag läst det stod 4 dl, inte undra på. Nu var goda råd dyra gästerna på ingång och min kräm var väl så tunn, för att försöka rädda situtationen bestämde jag mig för att sila soppan. Det var inte så dum idé , lyckades faktiskt få till en fullt ätbar kräm och jag la till lite extra krydda i form av kanel.

Kommer helt säkert att koka rabarberkräm fler gånger, men jag är också säker på att varje gång jag gör det så är det med ett stort leende på läpparna åt detta minne.



Kommentarer
saravillfara

Bara det inte var jag som hade skrivit fel i receptet bara...! Gulp. Tur att det blev bra ändå. Kanel har jag inte provat, men det lät gott!

Ha nu en skön sommar, och läs många böcker till!

Somriga soliga kramar från mig!

2011-07-07 @ 01:46:19
URL: http://saravillfara.se
Malin

Ja rabarber i paj eller kräm det är sommar det.

Jag gör jämt ngn tabbe när jag skall räkna om recept. Men så är jag rätt disträ oxå.



Önskar dig oxå en trevlig sommar och semster, hoppas blogglusten ökar på nu!



2011-07-07 @ 17:03:24
URL: http://malkins.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0