ÄNTLIGEN SNÖ


Bild: Vicke

På några dagar har vi gått från grönt ute till härligt underbart vitt, äntligen börjar också vi häruppe i Norr få något som börjar likna vinter:D

I lördags for vi ut i skogen,skogen och skogen låter lite knasigt när vi har den runt knuten i alla fall så var det dags att förse oss med en utejulgran. Eller förresten inte en utan två, för nu hade jag bestämt mig att det var dags för att förnya traditionerna här i huset lite. Vi har varje år sen vi har flyttat in haft en julgran ute och alltid på samma plats ute på gräsmattan, så nu skulle det alltså bli två stycken som skulle stå framför trappen i stället.

Sagt och gjort ut och leta, otroligt nog var det gummistövlar på som gällde i lördags inte klokt egentligen första advent och såna skodon på fötterna. Inte nog med det jag kunde kombinera julgransletandet med att plocka blåbärsris och det är inte något man brukar kunna göra normalt den här tiden på året i vår del av landet.

I alla fall så hittade jag två granar som kändes ok, så det vara bara att sätta yxan i de och hugga ner. Första den lite större fick jag hjälp med av maken, men den lilla som hade så mager stam var jag så säker på att fixa själv. *Fniss* jag högg och högg och högg och högg, svetten bara forsade ner från min panna samtidigt som jag tänkte att det här är inte sant hur svårt ska det vara att få av den där lilla pinnen.

 Maken måste ha hört mig stånka och stöna där i skogen för han återvände för att komma till undsättning, *asg* han skulle justera granen lite för att fortsätta hugga och vad händer då han får granen i handen. Den måste ha gått av för länge sen men jag väntade mig värsta skogshuggarfallet, ni vet som det ser ut på tv när de kapar träd och måste ha stått där och huggit en lång lång stund i onödan.

Nåja om inte annat så är jag så stolt varje gång jag ser granarna vid trappen för jag har både letat upp de själv i skogen och huggit ner de. Dessutom skrattar jag varje gång jag ser den lilla rackarn och tänker på när jag kämpade som sjutton med yxan och det stora fallet uteblev.

 Så man skulle kunna säga att våra utegranar är mycket mer än bara en dekoration;)

I alla fall så har lördagens gröna omgivningar så smått skiftat färg, i söndags morse lagom till första advent var granen så klädsamt dekorerad med lite snö och rimfrost och nu har det blivit riktigt vitt ute. Härligt hoppas verkligen snön är här för att stanna:D


Kommentarer
Liza

Så julmysigt med granarna och lyktan! Självklart väntar man på stora fallet.. det är ju så det ser ut på TV.. :D

Om inte snön kommit för att stanna blir jag suuuur. Det ska vara snö nu, vi bor ju för sjutton så långt norrut att barmark borde vara förbjudet den har årstiden!

Ha det gott!

KRAAAAAAAM!

Liza

2009-12-01 @ 22:42:05
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
EVA

Ja här kom vintern idag ! Mer än 1 dm snö hade kommit då vi vaknade imorse...härligt ljust och fint blev det ! Det måste ju vara snö i december...sen kan den fara...hihi !



Himla mysigt med granarna och lyktan...



***

KRAAAM EVA



:)

2009-12-01 @ 22:54:51
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Nilla

Ha ha, bra jobbat med granarna! Fint blev det också.

2009-12-02 @ 11:35:45
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Camilla

Vad fint och mysigt det ser ut :) Idag har vi också kallt och lite vitt.. så pass att det känns som vinter iaf. Däremot tror jag det bli tö och grått imorgon igen :(

Men, man får väl vara glad för det lilla :D

2009-12-02 @ 12:52:25
URL: http://hantverkaregatan.blogg.se/
TiniTott

Vilka mysbilder =) Vill oxå ha snö... är det jag saknar allra mest med att ha flyttat "söderut" =)

2009-12-02 @ 19:31:07
URL: http://tinitott.blogg.se/
tina

Vad härligt med snö!



Ha en fin helg å kram!



tina

2009-12-04 @ 10:45:38
URL: http://tinaminastina.blogg.se/
HUSnrNIO

Men vilka mysiga vinterbilder! Här har det varit minus i några dagar (ja idag är det plus igen) men inte kom det ngn snö för det. Ha en trevlig helg.

2009-12-04 @ 19:58:31
URL: http://hilajns.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0