EN RIKTIGT KÄMPE

Det kan man verligen kalla vår Rhodedendron ...

78747-1954
Bild: Vicke

Den har minnsann genomgått många prövningar sen den fick flytta in på vår altan och bo . i en kruka dessutom. Kanske inte så vanligt och kanske heller inte så vanligt att en sån som mig alltså en person som absolut inte har några gröna fingrar försöker sig på en sån blomma.

Men det måste vara en envis rackare för den har både överlevt det och den kalla bistra vintern här långt uppe i norr (nästan vid Polcirklen).  Den har fått vara kvar i sin fiberclaykruka över vintern, det enda vi har gjort är att lyfta ner den i vår stora hemmasnickrade kompost. Så lite skydd från snö och kyla har den haft ,  nu är det bara att hålla tummarna för att den kommer att klara sig länge till.

Förresten vad härligt det är med ljuset som återvänder till våren-sommaren, den här bilden fotade jag i kväll vid halv tio. En mindre härlig sak är att vi också i kväll fått vänner i vår trädgård, de förbannade myggen är redan på intåg.

Var också med om något häftigt i dag för när jag efter fotosessionen kom in och satte mig framför datorn för att bland annat kolla min mail så hade jag fått en läsarfråga. Nästan lite kusligt faktiskt för den handlade precis om det jag tänkt göra mitt inlägg om, hur det gått för Rhodedendron .

Önskar därmed min läsare lycka till med sitt försök att ha en Rhodedendron i kruka !

*Ler* för har jag klarat det så gör alla det;)



Kommentarer
Speja

Hej!
Vad kul med rododenron (stavning?). Har några som för en tynande tillvaro vid huset. Vi ska ändå gräva upp grunden (sådan där rolig dränering) i sommar så då kunde det ju vara lämpligt att följa ditt exempel. Tack för idén och ha det gott!
Kram
Speja

2008-05-29 @ 08:31:25
URL: http://www.speja.blogg.se
Anna (Syrran)

Du får väl ge din lite ny fräsch jord! Det finns t o m specialjord om jag inte missminner mig.

2008-05-29 @ 10:58:31
tina

Jättefint med rododendro i kruka....bra tips!!!

Ha det gott å kram/tina=)

2008-05-29 @ 14:02:21
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Linda

Det finns både specialjord och specialgödsel.
Jag har fått lära mig att man ska vattna dem mycket nu och fram till midsommar, även gödsla. Vi har två i krukor på jobbet, fungerar finfint.

2008-05-29 @ 14:36:39
Johanna

Så kul att den klarar sig! Ha det bra!

2008-05-29 @ 15:29:44
URL: http://inredning.webblogg.se
Camilla

Ibland är det bara att tacka och ta emot... :)

Trevlig helg!

2008-05-30 @ 16:56:53
URL: http://www.camillasnyahem.blogspot.com
saravillfara

En riktig kämpe det där!
Och jag som haft sådan respekt för denna växt, som verkar vara så petig med vilken jord den har.
Och snart får du nog inse att du inte har så ogröna fingrar som du verkar tro :)
Kramar!

2008-05-30 @ 23:49:55
URL: http://saravillfara.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0