SJÄLVPORTRÄTT

Dagens Tisdagstema är Självporträtt och det är meningen att det ska vara en utmaning för dig och din kamera. Det vill jag verkligen lova att det var denna tisdag en rejäl utmaning på flera sätt.

Först fick jag utmana mig själv och mina hjärnceller för att komma på vad jag skulle fota. Visst kunde jag ta ett foto på mig i spegeln eller på mig direkt. Men jag vill fortsätta  förbli anonym på bloggen och har absolut inte tänkt börja lägga ut några bilder på mig själv. Gillar dessutom mycket bättre att stå bakom kameran än framför. * Gnugga geniknölarna* för jag hoppas och tror i alla fall att det finns några grå därinne som kan undsätta mig.

Jepp där har vi det!  Det perfekta självporträttet kan jag fixa genom att göra ett avtryck av hela mig i snön. Ni vet typ som när man gör snöänglar.

Då kommer vi då till dagens andra utmaning som nog också blev den största.  Det var kanske inte världens behagligaste temperatur ute för att göra snöavtryck av sig själv. Termometern visade minus  28 grader  brrr. Men vad gör man inte för konsten...;)

Dessutom var jag tvungen att fota under lunchrasten för att kunna göra detta i dagsljus till och med lite solljus. Så det var bara att slänga i sig lite mat och pälsa på sig rejält. På med dunjacka, täckbyxor och luvan *fniss* för mössan kan ju förstöra frillan och det vill man ju inte.

Ut på ängen bakom vårt hus för att slänga sig i den kalla vita snön och snabbt upp för att fota. En sån här dag är det verkligen tur att vi inte har så nära till grannarna.  Ni kan väl tänka er hur det skulle se ut om någon ser Vicke som när det är minus 28 grader slänger sig i snön. För att få hjälp av maken för att komma upp utan att förstöra avtrycket och sen dessutom fota det;) De skulle nog ringa till någon instans för att be de komma och hämta mig...

Nåja trots allt hårt arbete som jag gjorde för konsten så blev det inte min första idé som blev dagens temabild. Utan när jag stod där som bäst och frös om fingrarna som f_n så såg jag mig själv. Solen sken så pass att  jag avbildades i den vackra vita vintersnön. Så jag brände av några bilder på det också .

Mycket lätt att välja vilken av bilderna jag skulle använda eftersom skuggbilden verkligen är till min fördel.  Man behöver inte ens retuschera den något för det tar naturen hand om. För jag är absolut inte så smal eller har så långa ben i verklighten som man skulle kunna tro.

Här kommer alltså Vickes bidrag till dagens Tisdagstema

SJÄLVPORTRÄTT

78747-1454
Bild: Privat och ram från Ikea.


Kommentarer
Carola T

Fiffig ide, rackarns fiffigt och fint tycker jag.

2007-01-23 @ 18:36:32
Camilla

Superfin bild blev det.. :D Men lite synd att de inte blev en med avtryck när du gjort dej sådant besvär.. Men men, slänga sej i snön är ju aldrig fel :D
Vi har dock alldeles för lite snö för att kunna göra några avtryck. Hoppas hoppas det kommer mer under natten :)

Ha en mysig kväll och vi kan ju titta på bygglov tillsammans.. men på väldigt långt avstånd ;)

*kram*

2007-01-23 @ 18:41:40
URL: http://camilla.hopto.org
Angelica

Vilken kanonbild! :)

2007-01-23 @ 18:54:00
URL: http://angelicas.webblogg.se
Vivi

Ha ha ha, den var bra!!! Du är kanske lite konstnär du med dina ljusa idéer! =)

2007-01-23 @ 19:04:06
URL: http://vivis.blogg.se
Anna

Vad fiffigt..

2007-01-23 @ 19:17:41
URL: http://secondhandsisters.blogg.se/
Thea

Godkänt tisdagstema enligt mig!
Skrattade gott när jag läste..
Thea

2007-01-23 @ 19:24:48
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Linnea

Haha, vilken härlig berättelse! Jag kan verkligen se dig där ute i snön och minusgraderna, hårt kämpandes för konstens skull :-) Vilken tur att du har en förstående make, i alla fall! =)
Och ja, riktigt snygg retuschering på bilden, ibland är naturen minsann på ens egen sida ;-)

2007-01-23 @ 19:42:47
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Malin

Du är väl för fiffig du! Två jättebra teman för dagens bild kom du på! Innan jag hann läsa all text....jag kom till på lunchrasten...så trodde jag du knallat ut och gjorde snöänglar utanför ditt jobb (för inte jobbar du väl hemma vanligtvis?) Såg en bild framför mig när du ligger i snön och gör snöänglar medan folk och bilar kör förbi *ler*.

Så du och Camilla ska se på bygglov tillsammans? Får jag joina? :) Är vila för mig som gäller så jag får passa på att hinna titta på tv, vilket jag vanligtvis inte gör.

2007-01-23 @ 19:48:02
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Zassi

Huvvaligen 28 minus! Brrr.... Vi kom ner i 21 minus i morse..
Finurligt självporträtt :)

2007-01-23 @ 20:04:33
URL: http://katterochpasta.blogg.se
saravillfara

Du var ju supersmart Vicke!!
Börjar önska att jag också hade varit så här diskret... men jag var helt enkelt inte smart nog *fniss*
Kram på dig (och jag som tyckte det var kallt hos oss imorse när vi hade minus 22 grader... brr!)

2007-01-23 @ 20:12:52
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Vicke

Carola T: Tack tack så mycket!!
Camilla: Tack! *Fniss* Du förstår väl att jag valde denna framför den andra det såg ut som om en elefant slängt sig i snön;) Om du inte får mer snö så går det bra att komma hit:)
Vad mysigt det var att se på Bygglov tillsammans trots avståndet. Det var ännu ett bra avsnitt:)
Kram
Angelica: Tackar!
Vivi: Tack ! Men någon konstnär är jag nog inte man man kan ju försöka;)
Anna: Tackar!
Thea: Skönt att det blev både godkänt och ett skratt:)
Linnea: Det är bara att hoppas att ingen såg mig;)*fniss* Han skakade på huvudet åt mig först men sen dök han upp för att rädda mig;)
Visst är naturen underbar och enkel;)
Malin: Nu är det jag som börjar le trodde du först att jag gjorde det utanför mitt jobb. Nog för att man gör allt för konsten men kanske lite diskretare;) Annars skulle jag nog inte sitta vid datorn nu utan varit tvångsintagen;)
Härligt att du som behövde vila satt mellan mig och Camilla eller kanske låg rättare sagt . Vi hade så mysigt:)
Kram
Zassi: Nu har äntligen vintern kommit på riktigt och det är som det brukar i januari.
Tack!
saravillfara: Kanske inte supersmart utan superfeg;)Är så glad över att du inte var så här diskret för du har ju sett mig på bild och nu har jag fått se söta dig:)
Skickar värmande kramar i kylan ni har nästan lika kallt som oss!

2007-01-23 @ 21:50:39
URL: http://www.vickes.blogg.se
Saga

Du är allt finurlig du! :) Rolig och klurig bild... bra gjort!

Jag har varit dålig på att kommentera de senaste dagarna så här kommer en sammanställning av mina (tänkta) kommentarer:
Först vill jag berömma tonåringen för hans fina slöjdarbete!! Så kul att för oss att få se!
Bloggfika lät ju jättegott, men ska det vara ett riktigt BLOGGfika så bör väl vi andra bloggare få smaka... eller!? :) Måste nog testa Saras (och Vickes:) muffins snart! :P
Pizzakit står uppskrivet på vår inköpslista! Låter, och ser, ju supergott ut!

Alltid lika kul att få följa med dig i din vardag här på bloggen, och senast idag tänkte jag på dig. När jag tittade på vår termometer och frös till av de 23 grader den visade... då undrade jag hur kallt du hade :)

Kramar i massor från södern

2007-01-23 @ 21:58:13
Vicke

Saga: Ja eller kanske som jag sa till Sara feg så jag var tvugen att hitta en lösning;) Men du har ju sett mig IRL:)

Så mycket som ni har på G är det nog inte lätt att hinna kommentera. Tonåringen lär stråla av alla snälla kommentarer han får:D
Visst har du rätt och jag väntar så på att få bjuda er andra bloggare på riktigt fika :D Skulle vara kul...
Både muffinsen och pizzan kan jag verkligen rekomendera.
Kul att du vill följa med mig i vardagen och tänkter på mig. Naturligvis är det lite kallare här i norr du vet jag bor ju nästan vid Polcirkeln;)
Kramar i massor tillbaka från kalla norr

2007-01-23 @ 22:07:29
URL: http://www.vickes.blogg.se
Erika

Väldigt fiffigt av dig! Och bilden är jättehärlig. Skickade faktiskt en tanke till dig vid lunch tid med tanke på graderna utomhus. Undrar hur kallt Vicke har? här var det "bara" -20 grader. Hoppas att ni har en brasa och ett supervarmt hus att värma er med. Ha en fortsatt mysig kväll!

2007-01-23 @ 22:27:18
heidi

Åja her har vi ju begge en snøskuggbild. Jættefint var dette : )

2007-01-23 @ 22:29:40
URL: http://julie-k.blogspot.com
Eva

Kul med snöskuggan, men ängeln hade varit kul att se...medan du gjorde den...hihi !
Skojar bara, det var en jättefin bild. Vi hade/har också kallt. -24 är det nu...usch och fy, skönt man är inne !

Kram Eva

2007-01-23 @ 22:35:13
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Vildangel

Vilken fin tolkning av tisdagstemat. :-)
//V

2007-01-24 @ 08:37:15
URL: http://vildangel.blogg.se
Camilla

Vilken trevlig kväll det var igår.. ;) Och ännu ett bra avsnitt av Bygglov :D

2007-01-24 @ 09:00:36
URL: http://camilla.hopto.org
Weronica

Vilken rolig bildidé!

2007-01-24 @ 09:43:34
URL: http://livingbyw.blogsome.com/
Pernilla

Gud vad du e smart! Det var en jättefin tolkning av temat! Även fast vi ju egentligen vill se din nuna jöööö... ;-)
*kram*

2007-01-24 @ 12:01:50
URL: http://www.perlan.org
Paula

Du är den andra jag sett fota sin skugga, vilka spiror ni får! Orättvist, tycker en som inte kom på idén själv, haha

2007-01-24 @ 12:29:59
URL: http://paulaz.se
Stora syster

tänk om dolda kameran varit i farten...Det hade varit kul att se dig slänga sig i snön i 28-brr MEn en fiffig ide´.

2007-01-24 @ 14:34:51
Christina

Ååå vad vackert! Jag såg Julie K hade ungefär samma porträtt ... ni är SÅ smarta och så duktiga på att ta vackra bilder :)

2007-01-24 @ 15:03:02
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Vicke

Erika: Tack! Även för tanken det var nog den som värmde mig så att jag fixade av den kalla snön på lunchen;) Ingen mysbrasa tyvärr men däremto en varm brasa i pannan som förser oss med massor av värme:)
Hoppas din kväll varit mysig!
heidi: Häftigt såg att vi tänkt samma tanke:)
Eva: Tack! hihi tror nog det hade varit kul och stå och smygkika på mig;) Visst är det skönt inne nu. Kram
Vildangel: Tackar! Fin men kallt var det;)
Camilla: Verkligen supertrevligt att se på ett så bra program med både dig och Malin. Vi måste göra om det snart:D
Kramis
Weronica: Tack snälla du!
Pernilla: *ler* Vet inte om det är så smart att slänga sig i snön i minus ;) Lovar ni vill inte se min nuna;) *kram*
Paula: *fniss* Ja tänk om man ändå hade de IRL;)
Stora Syster: Oj nu gör du mig nervös tänk om de var det ... ??? Fiffigt kanske men nu har jag ont i halsen;)
Christina: *ler* Antar att du syftar på omgivningen och inte på mig;) Såg att vi hade tänkt på samma och fotat skugga. Tack rara du!!

2007-01-24 @ 20:42:43
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0