STORA BARN

78747-972
Bild: Privat

Vilken konstig känsla man kan få i bland när man inser att det inte bara är Tonåringens solrosor som blivit stora utan även han håller på att bli det. Det känns så overkligt på något sätt, nyss var han så liten och nu kommer han hem med lapp om anmälan till Konfirmationsläsning. Men vaddå konfirmationsläsning inte är väl det redan dags för det , men visst är det så åren bara rusar i väg. Känns att det var som i går vi kom hem från BB med vår förstfödde kille, men det har nog gått ett tag sen dess.
Nu på kvällen var det sen dags för föräldrarmöte på skolan och man börjar inse ännu mer att det är inte några småbarn man har längre när det mesta av föräldrarmötet handlar om alkohol och droger. Vi fick se lite statistik från Universitet i Örebro (Malins Hemstad) om tonåringar och alkohol. Måste säga att det känns skrämmande att se att det finns barn som är bara tio år gamla som varit berusade, sanslöst!!
Samtidigt är det lite skrämmande att vara förälder till tonåringar det finns så mycket faror som lurar där ute i stora världen. Nu är det ju inte bara det här med alkohol som är ett problem bland tonåringar utan det börjar florera en hel del droger.  Är medveten om att även om vi bor på en liten ort så är vi inte förskonade från varken alkohol eller droger bland ungdomar.  Tror att många av oss föräldrar gick hem ganska fundersamma och lite skärrade efter mötet, men också med kloka ord om hur viktig roll vi har i det hela för våra tonåringar.
Tror nog också att de flesta föräldrar vet det redan , det bästa vi har är ju våra barn och de måste vi vara rädda om .


Kommentarer
LoX

Tack för inlägget. Vi är ju inte riktigt där än (barnen är 1 och 3,5 år), men jag vill gärna samla på mig så mycket kunskap som det går om hur det är att vara tonårsförälder.

2006-09-07 @ 22:34:37
URL: http://lo.blogg.se
Siram

Vilken fin bild på blomman!

2006-09-07 @ 23:39:15
URL: http://siram.blogg.se/
Malin

Förstår din oro. Jag kommer vara likadan den dagen jag är där (även om det lär dröja läänge :)

2006-09-08 @ 11:26:43
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Christina

Hej!
Visst är det en utmaning med tonåringar! Jag skrev någon dag att det borde finnas ett hem med prffsig personal ... där man kunde bunta ihop alla och hämta dom när dom var klara HA HA :-)
Ser i dina texter att vi är på nästan samma plats, förstod också av din kommentar som jag blev jätteglad för! Jag lever helt solo med flickorna på 100% så det blir en del att skriva om. Min 15-åring har hittills klarat av att stå emot alkohol, röka och droger MEN jag vet att hon druckit en cider då och då, på hennes tjejmiddagar. Och då tittar jag åt andra hållet (JAG VET ... inte bra men jag har valt den vägen ...) så länge hon håller sig till detta och är ärlig/rak mot mig. Det blir många sena nätter när man väntar på henne, jag är alltid vaken ... går nära och kramas för att ständigt ha lite koll. Men GUD nu kommer nästa också ... De är mitt liv, mitt allt. Många långa kramar till dig!

2006-09-08 @ 13:30:47
URL: http://solusfemina.blogg.se/
Vicke

Lox: Det är några år innan ni är där;) Men information är alltid bra.
Siram: Tack!
Malin: Det är inte lätt att vara förälder alla gånger, men det är också härligt!! Det kommer du att få se;)
Christina: Kan bara hålla med även om jag tror vi har det rätt så lindrigt med vår. *hihi* Hem där man kan lämna in de tills de är klara ingen dum ide´. Vad skönt att du kan skriva av dig i bloggen, kämpigt att vara solo med två tonårstjejer! Jag tror också varje förälder måste välja det som passar sig och sitt barn bäst:) Många långa kramar till dig kommer säkert att hälsa på dig fler gånger.

2006-09-08 @ 13:56:26
URL: http://vickes.blogg.se
saravillfara

Tänk, vad tiden går snabbt!!
Nyss var dom ett dreglande hjälplöst bylte med blöja, och snart klappar dom väl lilla mamma på huvudet innan dom drar iväg med polarna på moppe...
Förstår att det med stora barn blir andra sorts frågor att ta itu med. Man önskar att alla föräldrar brydde sig, istället för som det är idag, bara vissa... :(
Men du Vicke, är jag övertygad om är världens bästa mamma, med en tonåring som kommer hem med presenter till dig, då måste du verkligen ha lyckats under alla dessa år ;).

2006-09-08 @ 21:34:46
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Vicke

saravillfara: Alldeles för snabbt! Vet nyss bytte man blöjor och nu är den lille krabaten i målbrottet;) Det blir helt andra frågor och det är väl så att de föräldrar som skulle behöva bry sig, tyvärr inte alltid gör det:( Tack för dina gulliga ord!!*kram*

2006-09-08 @ 21:46:17
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0