TJUVSTART

78747-1537
Bild: Privat

Det är inte påsk riktigt än men när jag var och handlade i dag kunde jag inte motstå denna fina påsklilja. Förresten är det väl en vårblomma också lika mycket som en påskblomma. I södra delarna av landet har de redan vårblommor ute i sin trädgård men här har vi snö. Så i stället får man ha de inne i stugvärmen på köksbordet. Min fick flytta från sin plastkruka till favoritvasen från Ikea 

Vår vecka som värdfamilj är nu slut och det har varit en både rolig och jobbig vecka. Vi har lärt oss en del nya saker och förhoppningsvis lyckats förmedla lite svensk kultur och vanor till vår polske gäst. Det har faktiskt varit nyttigt att turista hemma i sin egen by. Man blir lätt hemmablind och tar saker som man upplever dagligdags för givet...

* Renarna är visst egentligen väldigt exotiskt.
* Snön och alla vinteraktiviteter såsom skidåkning och skoter.
* Att åka spark är inte så lätt som man tror när man aldrig gjort det.
* Att bara kunna färdas till ett annat land Finland över en bro eller kanske välja det andra alternativet färdas över Torneälv på isvägen ännu häftigare.

Sen har vi väl trots språksvårigheter fått lära oss lite mer om Polen. *Ler* Det var en hel del saker vi svenska värdföräldrar tyckte att våra barn skulle ta efter sina polska gäster. De sover inte bort halva dagen på helgen och på söndagar är det de som fixar frukost till sina föräldrar.  Dessutom gick de rätt så tidigt och la sig på kvällen.
Visst vore det väl härligt för oss tonårsföräldrar ;)

Men visst förutom att de Polska ungdomarna ligger långt efter med språkkunskaperna i engelska så var de nog rätt så lika våra egna.

 Så tyvärr Malin vi hade fullt upp med engelska och teckenspråk så det blev ingen flytande polska för mig. *Fniss* Visst försökte han lära oss vissa ord och fraser men jag säger vilket svårt språk, man vrickar ju tungan och snabbt pratar de!

En sak som jag tyckte var så häftig och som vi tar så förgivet något som finns i varje svenskt hem som de inte har är osthyvel. De skivar med kniv eller köper färdigskivad men nu kommer även de att kunna hyvla sin ost för med sig i resväskan fick han en från Sverige.

Just nu är vi nog en rätt så trött familj efter en tuff vecka men en erfarenhet rikare som vi absolut inte skulle vela vara utan!!

Nu ska jag ta och försöka läsa i kapp litegrann hos er andra på det jag missat innan jag stupar i säng för jag har klivit upp väldigt väldit tidigt i morse (natt) för skjuts till bussen.


Kommentarer
EVA

Ni verkar då ha haft jättekul !
Syrrans familj hade en spansk kille för en månad sen och de tyckte det var himla kul, trots att influensan härjade i familjen då.
Alltid bra att få se på egna stan / byn med lite nya ögon...

KRAM EVA

2007-03-26 @ 22:18:44
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Liza

Låter som ni haft en härlig vecka! Det är alltid roligt att visa sin omgivning för "utsocknes" - man upptäcker och uppskattar sådant som man annars tar för givet. Häftigt att tänka sig att någon kan "leva" utan osthyvel.. den är ju så självklar hos oss!!
Ha en skön kväll! /Liza

2007-03-26 @ 22:19:09
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Isa

Nyttigt med lite kulturbyte! :-) Och vilken fin påsklilja, nu måste ju jag också tjuvköpa mig en :) Kram isa

2007-03-26 @ 23:15:33
URL: http://www.isa.nu
saravillfara

Vad ni har varit generösa, som öppnat ert hem på detta sättet! Men så verkar hela er familj vara; generösa, goa, snälla människor!
Och vad bra att han förutom sina nya upplevelser, även är en osthyvel rikare!
Sov så gott!!

2007-03-26 @ 23:22:24
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Camilla

Kul med lite kulturbyte. Och ni verkar vara en så härlig familj att komma till :D
Hehe.. renar i trädgården är ganska exotiskt för oss här nere också ;)

Vilken fint arrangemang med påskliljan. Det är helt klart en vårblomma som man inte bara ska till påsk :)

Ha en härlig dag!
*kram*

2007-03-27 @ 07:20:09
URL: http://camilla.hopto.org
Frida

Vad roligt att ni varit värdfamilj. Jag som själv varit utbytesstudent i Kanada vet hur värdefullt det är att få komma nära och se hur en familj lever (inte bara vara med på studentlivet och skolbiten)

2007-03-27 @ 09:24:58
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Lilla My

Vilka fantastiska människor ni är som inbjuder en främmande människa att bo med er.Jag förstår att ni har lärt er mycket av honom.Det är så intressant med olika kulturer och vidga sina vyer.Vila upp dig nu och njut av påskliljorna.Kram

2007-03-27 @ 09:31:18
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Johanna

Härliga bilder! Så snällt av er att va värdfamilj!

2007-03-27 @ 12:04:26
URL: http://inredning.webblogg.se
cleo

Underbart med påskliljor och visst ska man tjuvstarta! :-) Bra att han fick med sig en osthyvel!

2007-03-27 @ 16:53:39
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Lisa

Ja, det där med att bli hemmablind känner jag igen, man borde turista betydligt mer i sin hemkommun och grannkommunerna med för den delen. Vi gör en runda varje sommer och åker över till Karungi, Kukkola, Happis osv. Något som hela familjen ser framemot!

2007-03-27 @ 18:56:18
URL: http://mittlillahus.blogspot.com/
Anonym

Jag hade oxå tänkt tjuvstarta lite med påskliljor - skönt att se att jag inte är ensam. *S*
//V

2007-03-27 @ 19:21:27
Vicke

Eva: Vissst har vi haft det och vad kul det låter med syrrans spanska besök:)
Visst är det bra att få se sina omgivningar med nya ögon...
Kram
Liza: Visst hade vi det och så bra att få uppleva det som man oftast tar för givet på annat vis;) Så förvånad jag blev ingen osthyvel... ??
Ha en skön natt får väl jag kanske säga.
Isa: Jättenyttigt och en påsklilja tycker jag verkligen du ska köpa:)
Kram
saravillfara: Vi är verkligen glada att vi gjorde det trots att det var "pirrigt" att släppa in en främling på det viset:D
Jepp nu får han ha kurs i osthyvling för det var svårt när man aldrig använt en sån...;)
Kram och sov gott
Camilla: Jättekul, tackar ! Du vet vi skulle också gärna ge dig samma exotiska upplevelser här så det är bara att komma:D
Ett enkelt arrangemang som ger vårkänslor i köket!
*kram*
Frida: Vi ångrar oss absolut inte! Vad spännande det låter med din utebytestid som kanske varade lite längre. En vecka är nästan kort...
Lilla My: Visst har vi lärt oss en del trots svårigheterna med språket. Hoppas även han lärde sig något utav oss;)
Kram
Johanna: Tackar så mycket!
Cleo: Gillar påskliljor och dessutom tål våra allergiker de:D
Ja den lär säkert komma till användning!
Lisa: Vilken bra idé att göra en liten rundresa i närområdet!
Vildangel: Vad skönt nu är inte heller jag ensam;)

2007-03-27 @ 22:27:50
URL: http://www.vickes.blogg.se
Vicke

Eva: Vissst har vi haft det och vad kul det låter med syrrans spanska besök:)
Visst är det bra att få se sina omgivningar med nya ögon...
Kram
Liza: Visst hade vi det och så bra att få uppleva det som man oftast tar för givet på annat vis;) Så förvånad jag blev ingen osthyvel... ??
Ha en skön natt får väl jag kanske säga.
Isa: Jättenyttigt och en påsklilja tycker jag verkligen du ska köpa:)
Kram
saravillfara: Vi är verkligen glada att vi gjorde det trots att det var "pirrigt" att släppa in en främling på det viset:D
Jepp nu får han ha kurs i osthyvling för det var svårt när man aldrig använt en sån...;)
Kram och sov gott
Camilla: Jättekul, tackar ! Du vet vi skulle också gärna ge dig samma exotiska upplevelser här så det är bara att komma:D
Ett enkelt arrangemang som ger vårkänslor i köket!
*kram*
Frida: Vi ångrar oss absolut inte! Vad spännande det låter med din utebytestid som kanske varade lite längre. En vecka är nästan kort...
Lilla My: Visst har vi lärt oss en del trots svårigheterna med språket. Hoppas även han lärde sig något utav oss;)
Kram
Johanna: Tackar så mycket!
Cleo: Gillar påskliljor och dessutom tål våra allergiker de:D
Ja den lär säkert komma till användning!
Lisa: Vilken bra idé att göra en liten rundresa i närområdet!
Vildangel: Vad skönt nu är inte heller jag ensam;)

2007-03-27 @ 22:29:22
URL: http://www.vickes.blogg.se
Saga

Klart man kan ha påskliljor i vas fast det ännu inte är påsk! Påskliljor på bordet är vår för mig!

Låter som en spännande helg med det polska sällskapet, det väluppfostrade polska sällskapet :)

Välkommen tillbaka till bloggvärlden!
Varma kramar!

2007-03-27 @ 23:51:27
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Vicke

Saga: Visst är det vårblommor!
Jepp en spännande helg har vi haft:D
Tack snälla du och varma kramar även till dig!

2007-03-28 @ 21:07:14
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0