PLANTERAT OCH KLART:)

78747-1640
Bild: Vicke

I dag har det jobbats som bara den ute i trädgården med gräsklippning och plantering. En härlig dag för det har det också varit trots att det kanske inte var riktigt lika varmt som i går. Det är väl typiskt, men jag ska inte klaga för nog har det varit varmt så man har kunnat strutta omkring i bikiniöverdel ett bra tag  i alla fall. *ler* Sen var nog det bästa utav allt mina nya skor och handskar de har knappt lämnat mig på hela tiden;)

Vet inte om det var mina nya fina trädgårdsattiraljer som gjorde allt arbete extra roligt den här dagen. Det gick till och med som en dans att rensa ogräs. Eller var det kanske en kombination utav de och nya fina fiberclay krukor som vi även inhandlat i höstas på sueprrea. Samt lite nya sorters växter, vet att det är väldigt mycket gröna nyanser och lite färger men jag tycker det är så snyggt till de gråa ruffa krukorna. Köpte en del utav de i stora staden i går här har vi tyärr inte så stort urval på sommarblommor mer än de traditionella. Jag är kanske inte så traditionell utav mig alla gånger utan tycker det är kul med lite nytt.

Det blev detta faktiskt verkligen något nytt jämfört med vad vi haft tidigare och den växt som jag tycker ska bli mest spännande utav alla att följa är Diamond Frost.  Håller tummarna för att jag ska få den lika snygg som den är på den bilden. Men oddsen är kanske inte så goda för jag är verkligen inte duktig på det här med blommor.  Förresten så var denna mycket billigare hemma i byn hos vår lokala handelsträdgård än på stora blomaffären i stan. 30 kr i byn och 59 kr i stan så än en gång har jag fått erfara att det ofta är mycket billigare att handla hemma;)

*Fniss* Att jag inte är duktig på blommor det ser nog alla sanna trädgårdsexpterter på mina bilder för är det minsann inte en Rhodedendron som finns i en utav krukorna. Är hon galen tänker ni och svar ja jag vet det är en buske. Men vi kan väl se det som ett sorts experiment och jag får väl ursäkta mig med att jag vet inget om blommor och trädgård mer än om jag gillar växtens utsende. Det var det jag föll för när det gäller denna och att Coop Forum dessutom hade de för endast 50 kr gjorde att jag vågade ta en vild chanshning. Vi får väl se hur det går, fortsättning följer...

En riktig toppendag har vi alltså haft i dag med härligt väder och vi har verkligen varit ute hela långa dagen. Helt otroligt egentligen det är inte sommarlov än och vi sitter ute på altanen och äter. Härligt:D


Kommentarer
saravillfara

Åh, vad ni har det fint på altanen, och vad avis jag blir på dig som varit sådär flitig och färdigställt planteringarna!
Krukorna är väldigt stilrena och snygga, och jag håller tummarna för att blomstergudarna må vara dig nådig i sommar - ska bli spännande att få följa resultatet :)
Kram och ha en fin start på veckan!

2007-06-10 @ 23:01:49
URL: http://saravillfara.blogg.se
Linda

Håller med föregående talare, oj vad fint ni har det, skulle oxå köpa Diamond frost men glömde den båda gångenrna jag har varit till Pantzares handelsträdgård + en massa andra plantor som jag glömde...

2007-06-10 @ 23:24:21
URL: http://frularsson.blogg.se
Anna (syrran)

Fint! Du får återkomma med "efter-bild" om någon månad så vi får se hur växterna utvecklats! Kram.

2007-06-11 @ 08:55:47
art[e]fact

Kanonfint! Kah håller med Anna, jag vill också se hur växterna utvecklas :)

2007-06-11 @ 09:22:25
URL: http://artefact.blogg.se
Bodil

Vilka fina och inspirerande bilder. Jag gillar också grått, grönt och vitt i kombination när det gäller krukor och plantor. Jättesnyggt.

2007-06-11 @ 09:25:28
URL: http://gladjeamnen.blogg.se
Sofia

Blev ju jättefint ju... :-)
Vilka härliga fåtöljer! Var finns de att köpa?
Jag känner redan hur skönt det är att sitta/ligga i en sådan en ljum sommarkväll.

2007-06-11 @ 09:27:44
Pernilla

Ser ju kanonbra ut! Och det är väl klart att man kan ha en Rhodedenron i en kruka.. :) Alla sätt är bra utom dom dåliga ju, eller hur! :)
kramar

2007-06-11 @ 10:12:05
URL: http://www.perlan.org
Lisa

Vad jättejättefint det blev! Jag tycker att det är en smart ide att plantera buskar i kruka, sen till hösten kan du plantera ut dem och har fått en ny buske i trädgården "på köpet" så gjorde jag med en trädgårdsros ifjol(en röd) och så har jag gjort i år med, fast med en vit. Och den har då överlevt vintern så man kan ju alltid hoppas...jag resonerar lite som om att det blir "två blommor i en"...ha det gott-igelkott!

2007-06-11 @ 12:41:33
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
TiniTott

Ser så himla mysigt och härligt ut tycker jag. Perfekt med det gröna till dom krukorna. Följer med nöje rododentron berättelsen, vad roligt om det går att ha i kruka. För vem har sagt att det egentligen inte skulle gå? Man måste ju testa =)

2007-06-11 @ 13:33:26
URL: http://tinitott.blogg.se
Liza

Så fint ni har på altanen!! Förstod att det skulle gå lätt att plantera i "tofflorna" och handskarna!! Ska bli kul att följa hur det växer.. experiment är ju bara så spännande. Har också köpt en diamond frost - ska ju bli som en buske enligt bilden, hoppas verkligen att den blir det!!
Kramar!

2007-06-11 @ 19:20:59
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Karin

Vad duktig du varit. Ser ut som du hunnit med en hel del. Själv tycker jag att jag är duktig om jag klippt gräsmattan...

2007-06-11 @ 20:53:07
URL: http://hemochliv.blogg.se
Erika

Högsta betyg till dig! Jättefint och vilka fina krukor. Kramisar!

2007-06-11 @ 22:25:40
URL: http://mrum.blogg.se
Linda

Ser jättefint ut alltihop!
Kan meddela att vi har två rhododendron står i stora betongkrukor utanför jobbet. De har överlevt i flera år och blommar tacksamt så visst går det! Hemma har jag en ros i en kruka som vinterförvaras i jordkällaren. Även den växer och frodas!

2007-06-12 @ 10:44:58
Barbro

Vilken jättemysig altan, fina möbler och kreativa krukodlingar!! Kul att se att du experimenterar med Rhododendron. (Du har väl inte planterat den i vanlig blomjord?? Den vill ha ogödslad torv....) Se där, nu fick du ett råd som du inte bett om! kram på dig =)

2007-06-12 @ 21:49:23
URL: http://www.barbros.blogg.se
Vicke

saravillfara: Tack! Ska du som varit och badat i stället för att plantera bli avis, nej du det tycker jag inte;)
Det får vi hoppas och tack för tummhållningen det lär behövas!
Kram och ha ett bra slut på veckan!
Linda: Tack snälla du! Vad häftigt tänk att du åker till Pantzares, synd att du inte kom i håg allt;)
Anna (syrran): Tack! *ler* Ja vi får väl hoppas att växterna utvecklas och inte avvecklas;)
art[e]fact: Tack så mycket! Vi får hålla tummarna att det går bra!
Bodil: Tack snälla rara!
Sofia: Tack så jättemycket! Fåtöljerna finns att köpa på Jysk och i år såg jag att de var svarta.
Pernilla: Tackar! Vi får hoppas att detta då inte är ett dåligt sätt;)
Kram
Lisa: Tack! Precis vad jag också kom på att gräva ner de om de stackarna nu överlever sommarn;)
Tinitott: Tack! Tycker också att det funkar bra med det gröna till krukorna:)
Visst måste man testa det är ju lite spännande;)
Liza:Tackar! Visst måste det väl varit de som gett så bra fart;)
Vi vår hoppas att våra Diamond Frost blir som på bilden!
Kram
Karin: *ler* Ja gräsmattan var det ju maken som klippte så jag behövde bara plantera;)
Erika: Tack för det snälla du!
Kramisar
Linda: Tack så mycket! Låter bra då kanske det kan gå vägen, vi kan ju hoppas. Bra med en jordkällare för vinterförvaring, helt perfekt.
Barbro: Tack snälla rara! *asg* Vad var det jag sa jag är värdelös på det här med trädgård. Klart jag satt vanlig jord. ugh tror du det är försent att byta?? Jättebra att du ger mig råd som du ser är det välbehövligt!
Kram på dig

2007-06-12 @ 23:23:13
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0