GOD HELG

78747-1395
Bild: Privat

En riktigt god lördag hade vi verkligen i går. Fylld av massa gott att äta och gott sällskap. Först var det firande av vår tonåring som sig bör med både tårta och gott fikabröd.  Måste bara ta och visa er en av presenterna som han fick av en kompis. Godis i ett fint glasrör, men inte vilken godis som helst. Det var bara godis i färger som han har i sitt rum. Bruna och turkosa godisar var röret fyllt av. Vilken rolig och genomtänkt idé den måste jag lägga bakom örat.

Vi var även på glögg hos våra vänner och hade jättetrevligt med en massa god dryck och gott tilltugg. Jag hade med mig laxröra på pepparkakor supergott. Vet det låter som en konstig kombination men jag lovar det är inte det. Utan är jättesmaskigt och passar så bra till glögg.

Vi inte bara åt och drack utan hade en rolig aktivitet som vi vuxna roade oss med. Vi spelade ett spel om julklappar.  Ska försöka förklara det för er även om det är svårt att göra det så att man riktigt förstår hur roligt det är.
 
Alla vi hade med oss julklappar till ett värde på 50 kr totalt då fick man välja om man köpte ett paket eller fler men max för den summan. Temat för paketen var mat och dryck , men både belopp och tema kan man välja fritt själv.
 
Sen satte vi alla paket i en hög på bordet och lekledaren startade en äggklocka. Vi hade två tärningar och turades om att kasta. Fick man par så fick man ta ett paket ur högen och när paketen var slut så fick man ta av varandra. Oj oj så svårt jag hade för det , kändes verkligen i mitt hjärta att ta vinsten från någon.
När klockan ringde var det så dags att öppna sina paket, oj vad mycket fint vi hade fått tänkte man.

Men nej nej spelet var inte slut utan nu började en ny likadan omgång. Klockan ställdes och tärningar kastades.  Vissas populära saker vandrade friskt  runt runt hos oss alla som fick par. Det fanns helklart några favoriter. Så nu växte även hornen ur pannan på mig för den fina julbrickan skulle minsann bli min. Från att varit en så snäll och försynt tjej var jag plötsligt värsta spelaren;)

Vi hade verkligen roligt och skrattade så tårarna sprutade och det hände  saker hela tiden. En sak som var så rolig att se var att de paket som varit populärast när de hade papper på och såg så spännande ut. Inte alls var det längre när de var öppnade utan det var helt andra saker vi "slogs" om .
Ett tag satt jag och maken med varsin jättehög och hade precis alla paket i potten, men det kan vända snabbt och vi var nästa lottlösa där ett tag.  Det slutade med att alla fick med sig något paket hem i alla fall tillsist när spelet var klart. Naturligtvis blev den fina brickan inte min;) Men vad gör väl det när jag fick mig en så himla rolig upplevelse med massor av skratt och glädje:D

Nu ska jag snart ta och åka i väg in till byn för att försöka avklara de sista julklappsinköpen.



Kommentarer
Carola T

Alltid lika mysigt men samtidigt roligt att läsa din blogg. Inredningstidningarna glömmer jag i väntan på din blogg... :)

ps sönerna såg även er och kom ihåg er :)

2006-12-17 @ 14:21:55
pialuttan

Haha, det spelet har vi i familjen också men vi har döpt om det! Och då spelar vi det hela året när det är nåt särskilt. Vårt namn är kommet ur det man gör: ROFFA! Och då kan vi ha godis, läsk, hemliga vinster i form av en kokt potatis elleren kall korv(vinstlistan i ett skåp...). VI HAR KUL!

2006-12-17 @ 15:23:40
Sessan

Den där julklappsleken har jag också hört talas om och då kallas den polsk julafton ;) Jättetrevlig läsning!!

2006-12-17 @ 15:50:59
URL: http://blogg.passagen.se/zezziz
Camilla

Hihi.. vilka gulliga och uppmärksamma vänner tonåringen har :D

Oj vilken lek.. Men det lät ju roligt. Och en bricka må vara fin, men skatten förlänger ju livet.. :D

Och om vi inte hörs av innan julafton (stressig vecka framför mig) så får ni hela familjen ha en underbar jul.
*skickar över en hel drös med julkramar* :D

2006-12-17 @ 16:32:45
URL: http://camilla.hopto.org
saravillfara

*hihi* Kan se bilden framför mig, där du sitter bland alla paketen med horn i pannan, vad himla kul det lät det där!
Superbra idé!
Ha en underbart mysig söndagkväll! *kram*

2006-12-17 @ 17:02:49
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Eva

Vilken himla kul lek !! Det måste vi testa på nån fest här framöver...Trevlig söndagkväll!!

2006-12-17 @ 17:27:30
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Thea

Rolig present! Rolig lek!

2006-12-17 @ 19:49:51
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Saga

Den leken måste jag kopiera av! Tack för att du delade med dig av något så påhittigt!
Låter som en helmysig kväll tillsammans med goda vänner. God vän har han också, din tonåring... riktigt god vän! *hjärtat värmer*
Hoppas du nu är färdig med alla julklappsinköp, så att du får vila upp dig inför julen. Du som jobbar så mycket!
Kram och god natt från mig!

2006-12-17 @ 21:29:20
cleo

Låter som en kanontrevlig helg! Vilken bra idé, med godisröret. Visst värmer sådana presenter, som är så väl genomtänkta! Ha en fin vecka!

2006-12-17 @ 21:46:59
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Linnea

Vilken smart presentidé, riktigt snyggt! Och oj vad jag log när jag läste om er julklappslek, den måste jag testa! :)

2006-12-17 @ 22:01:20
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Vicke

Carola T: Lika snäll och gullig som förr i världen hör jag att du är:) Tack!!
Då såg vi rätt både sönerna och vi:)
pialuttan: ROFFA vilket passande namn och jag förstår att ni spelar det flera gånger för det var verkligen roligt:)
Sessan: *fniss* Ett annat passande namn på den roliga leken:) Kul att du gillade läsningen!
Camilla: Visst är de , men klart så är det ju tjejkompisar;)
Jätterolig lek och brickan var fin. En av kompisarna som oxå ville ha hade varit och köpt en egen i dag;) Men visst är ett gott skratt mycket mycket bättre än en bricka!
Önskar dig och din familj detsamma och skickar en hel hel drös med kramar tillbaka:D
saravillfara: Ja tänk hur jag förvandlades från en ängel till en djävul. Det är farligt med spel;)
Visst var det en superbra idé:D Hoppas din kväll varit bra. *kramis*
Thea: Visst var de roliga:)
Saga: Det tycker jag absolut du måste göra:) Det är väl klart att något så kul måste få göras av fler!
Vi hade jättemysig kväll och det hade även tonåringen med sina vänner:) Oj vad din värme värmer även mig!
Inte riktigt färdig men snart.... Hoppas också på mycket vila under julen det behövs verkligen!
Kramar och godnatt från mig tillbaka.
Cleo: Visst har vi haft en supertrevlig helg och absolut det värmer verkligen med genomtänkta presenter. Ha en fin vecka du med och ta det lugnt med alla julförberdelser!
Linnea: Visst var det! Lovar du kommer att göra mer än att le när du testar den. Du kommer att skratta gott:D

2006-12-17 @ 22:36:51
URL: http://www.vickes.blogg.se
Erika

Låter riktigt roligt! Även presenten till din son var ett bra tips inför stundande bortbjudningar.

Ha en bra dag!!:)

2006-12-18 @ 08:22:36
Helen

När godiset är uppätet är det fint att lägga en ensam blomma eller kvist i röret. Eller att dekorera med snäckor i olika form och storlek. Såg det i butik och det var tjusigt, så tjusigt att jag passade på att köpa två rör till lilla mig :)

2006-12-18 @ 17:25:26
Anonym

Erika: Det var det superkul:) Visst var det bra tips det kommer jag att använda.
Hoppas du haft en bra dag!!
Helen: Tack för tipset det ska jag ta och göra godiset lär vara slut snart;)

2006-12-18 @ 21:49:52
L8

Julklappsleken, som den kallas här, har vi spelat på mitt jobb några år. Och förra året införde jag den på på släktkalaset på julafton, och den blev så populär att den kommer att återkomma även i år. Visst är det lätt att få en liten djävel i sig när man kommit igång med spelandet:-)

2006-12-18 @ 22:12:56
Malin

Ah...kanon Vicke! Har hört talats om den där leken men glömt hur den fungerar...nu vet jag ju. Tack tack! Lär inte hinnas med till denna jul...men nästa kanske ;)

2006-12-19 @ 21:56:16
URL: http://mrsmalinski.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0