PORO

Bild: Vicke

PORO (finska) = Ren (svenska) en liten parentes för er som inte förstå finska/meänkieli som många av oss häruppe i Tornedalen behärskar.

Måste ju bara få visa er mitt senaste loppisfynd, *ler* eller näst senaste skulle man kunna säga har ju hunnit med ett nytt i kväll. Det verkar som om jag har värsta flytet med såna just nu loppisfynd alltså. Den här hittade jag av en ren slump i lördags när vi åkte över bron till vårt östra grannland Finland. Hade väl egentligen inte något riktigt ärende dit utan var bara ute på rent allmänt lördagsfördriv, då jag kom på att det ju även finns Loppis eller Löytytuppa även där. Så jag var ju bara tvungen att kika in det är säkert minst fem år sen jag var där sist.

Jag tog en snabbrunda i lokalen och ganska snart la jag mina ögon på världens perfektaste poro (ren), stackarn  låg där i en låda med gardinupphängningsskrot och ropade på hjälp. Vilken tur att jag kom där som värsta riddaren i rustning till undsättning och varsamt plockade upp den och gav den ett nytt liv.

Hade tänkt att den skulle få flytta in i vår nya stuga, men jag ångrade mig genast jag kom hem nog var den för "fin" för det.  Klart den skulle få bo i självaste huvudbyggnaden, bara på den korta stunden vi kännt varandra hade den redan lyckats få en speciell plats i mitt hjärta.

Inte bara det den gav dessutom mig en stor spark i baken att äntligen komma till skott och boka bord på Löytytuppa. Så i eftermiddag har jag varit där och packat upp en massa pinaler som förhoppningsvis ska hitta någon ny ägare som förbarmar sig över de. Precis som jag gjorde med världens vackraste Mr Poro i teak och kanske kanske får något  en ny plats i ett nytt hem i ett nytt hjärta.

Det är väl det som är meningen med Loppis...



Kommentarer
TiniTott

Vilka härliga former! =) Vacker!

2009-09-14 @ 21:45:34
URL: http://tinitott.blogg.se/
EVA

WOW ! Vilket fynd ! Hur fin som helst ! Kul när man hittar såna speciella saker...



***

KRAAAM EVA

2009-09-14 @ 22:14:09
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Malin

Den är helt underbar din PORO!!



2009-09-15 @ 08:18:30
URL: http://malkins.blogg.se/
Catarina

Jättefin form på renen. :-) Vilket fynd du gjorde!

2009-09-19 @ 17:13:18
tess

Jätte söt! :9

2010-09-23 @ 12:23:17
URL: http://tesscoloring.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0