MÄNNISKOR


Bild: Vicke

Mera bilder i svart-vitt och i dag är det människor som är temat , har väl kanske fuskat lite denna vecka med mina bilder. De flesta (läs alla utom en) är gamla bilder som jag redigerat om till svartvita, men det är ju så himla kul med temaveckor vill ju så gärna vara med så det får bli på det här viset.

Människor ...

Kunde inte varit ett mer passande tema i dag faktiskt, satt preics och funderade på det i dag när jag var på besök hos en anhörig på ett äldreboende.Alla dessa  människor som jag ni i snart ett års tid sett och på sätt och vis lärt känna, hur saker och ting förändrats. Eller det är väl egentligen jag som förändrats kanske lärt mig något nytt här i livet.

Den första tiden upplevde jag både miljön och människorna skrämmande , var nog lite rädd för gamlingarna. Kanske låter konstigt för en del av er, men det var precis så det var som en rädd liten flicka kände jag mig när jag satt där i matsalen mitt i bland de alla "farliga" typer.

I dag när jag sitter där så känns det helt naturligt och de farliga typerna har förvandlats i mina ögon, blir  till och varm i hjärtat av att se gamlingarna nu.De är så charmiga och söta, var och en med sina egna små personligheter och egenheter:  charmanta farbrorn som går runt med sin rullator och småflörtar med alla kvinnor unga som gamla, tanten med hårbandet som undrar om det finns någonstans hon kan sova i natt,  hon som ena stunden klagar på maten och sen i den andra går runt för att ömt säga godnatt till alla hennes kompisar på boendet.

Men jag vet också att det är lättare för mig att tycka att de andra gamlingar på boendet är charmiga och le åt  det de gör,  än det är för deras anhöriga att göra det. Jag har ju "lärt känna" de som de är nu och inte som de varit...



Kommentarer
Kerstin

Vilken fin tolkning. :)

Ha det gott.

2008-10-23 @ 23:55:09
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Nilla

Vilket fint inlägg!

Jättevacker bild! Ha det så bra.

2008-10-24 @ 06:29:25
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
kusin Ewa

Håller med Kerstin - jättefin tolkning

både i ord och bild!!

...det finns alltid två sidor, vilket kan vara

bra att påminnas om ibland....

Varm KRAM Vicke!

2008-10-24 @ 07:43:39
Malin

Vilken fin bild och vacker tolkning.

Vart är bilden tagen? (Säkert ngt man borde veta...)

Jag tycker inte att det är fusk att göra om bilden till svart vit efteråt. Trevlig helg.

2008-10-24 @ 09:53:49
URL: http://malkins.blogg.se/
Avsändare Margareta

Fotot speglade verkligen din text, för att inte säga absolut känslomässigt ser jag det åldringsvården står för mig idag på flera olika sätt.



Jag har tänkt och upplevt en del av det och kommer att skriva om det mer senare.



/Avsändare Margareta

2008-10-24 @ 13:23:11
URL: http://margaretag.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0