MINNE

Här kommer ett litet bidrag till tisdagstema trots att det är torsdag i dag och passande nog är temat minne. Även om jag har dåligt minne så missade jag inte att kolla efter temat i tisdags men där fanns inget nytt och i går kom jag inte i håg att kolla om det fanns något nytt. Men bättre sent än aldrig...

Minne kan man tolka på många olika sätt och jag kom förstås genast att tänka på det här med minne. Alltså att komma i håg saker eller bristen på att komma i håg kanske man får kalla det nu för tiden. Mitt minne är inte vad det borde vara och ger mig också många skratt och förstås även extra vändor och spring för att man glömmer saker. Skulle nog kunna skriva ett inlägg som är lika lång som en roman om detta ämne , hur jag glömmer att barn ska åka med mig hem efter jobbet, glömmer att ta med mig betalkortet till affären m.m.

Jag lovar att även ni skulle få skratta många gånger , men det är nog ändå bäst att avstå från det. Har precis i förra inlägget berättat om hur jag fjuttade eld på tulpanbuketten ni skulle ju tro att jag är helt tossig. För det andra så besöker jag byns ålderdomshem ofta och jag är rädd för att om allt detta kommer ut så lär de nog inte släppa ut mig därifrån vid nästa besök;)

Men det finns eller man kanske kan säga fanns massor av andra sorts minnen för mig många år tillbaka, jag har nämligen varit en samlare av stora mått en gång . Mitt rum och framförallt mina skrivbordslådor var belamrade av minnen av olika slag, saker som jag köpt, hittat eller fått på något ställe som bar på ett minne. Det var nog allt från gamla biobiljetter, stenar till godispapper. Mina lådor var helig och förbjuden mark och absolut något min mamma inte fick städa eller rensa.

En klar favorit var minnessaker från olika platser man besökt , ni vet olika sorters souvernier muggar, knivar, nyckelringar och naturligtvis skulle det stå ortens namn på de. Oj oj vad mycket jag hann samla på mig under de åren en liten ekorre har jag minsann varit. Men nu finns det inte mycket kvar av mina pryttlar utan jag har lärt mig att spara minnen i hjärtat i stället för i saker.

*Ler* tänk vad härligt det är att man kan ändra sig så totalt , nu kan man nog kalla mig allt utom ekorre jag är en baddare på att rensa. Att göra mig av med saker som jag inte behöver saker som bara tar plats och energi, och även souvernirshoppandet har jag lagt av med. 

Ja även om jag bytte inrikting blev det ett långt inlägg det här om minne och hur jag kom att tänka på allt det här egentligen, jo jag fick faktiskt ett reseminne i dag av min extrammma som varit på resa. Men jag lovar er hon har långt mycket bättre smak än jag hade under min souvernirstorhetstid .

78747-1893
Bild: Vicke

Så vacker tvål har jag aldrig skådat och inte heller tvålfodral, den fick genast en plats både i mitt hem och framförallt i mitt hjärta. 



Kommentarer
Malin

Mitt minne ställer också till det för mig en hel del, många goda skratt får mina nära o kära titt som tätt.. *Ler* när jag hör dig berätta om ditt fd souvenirsamlande!

2008-03-27 @ 21:49:33
URL: http://malkins.blogg.se
Livet i byn

En sådan har jag också fått av en god vän. Fin berättelse om temat minne.

~Livet i byn

2008-03-28 @ 08:48:01
URL: http://livetibyn.blogg.se
Nilla

Undrar om den är från Thailand?

2008-03-28 @ 17:13:43
URL: http://tankebubblor.blogg.se
saravillfara

Jaha, dom har lagt ut ett tisdagstema sent omsider? Jag har glömt att kolla.
Du skriver så fint, och jag förstår att en så vacker tvål och tanke gör både öga och hjärta glatt!
Kram från mig :)

2008-03-28 @ 18:19:17
URL: http://saravillfara.blogg.se
Vicke

Malin: Jasså det låter som om vi har lika bra minne du och jag;) *Ler* känner du igen dig?
Livet i byn: Tack så mycket!
Nilla: Javisst är den från Thailand.
Saravillfara: Jepp höll nästan på att missa det.
Tack snälla rara du!
Kram tillbaks.

2008-03-28 @ 19:57:25
URL: http://www.vickes.blogg.se
julia

Jag förstår precis vad du menar med minne. Avsaknaden av det. Trodde innan att det var pga graviditeten, sen pga amningen, men nu har jag så smått börjat inse att det bara är jag som helt enkelt inte minns längre. Trevlig helg!

2008-03-28 @ 21:13:50
URL: http://starkningspetter.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0