SLUTFIRAT...

78747-1741
Bild: Vicke

Så kan vi då pusta ut efter att ha klarat av firandet av makens jämna år. Visst är det roligt att fira och ha fest men det är också en hel del att fixa både före och efter. *Ler* ni ska bara veta hur många konstiga ställen vi hittat rödvinsfläckar på i dag.  Så just nu känns det som om jag nog flyr fältet när det är dags för mitt eget firande om två år;)

Kanske jag hinner ändra mig längre fram  men just nu känns det som så kan väl bero på att jag mest känner mig som en urvriden trasa. Men det är väl så det ska vara efter en rolig fest. Vet inte vad som är värst att jag har lite ont i håret i dag eller att jag är så fruktansvärt trött. Timmen hann blir rätt så sen innan jag gick och la mig eller kanske rätt så tidig kan man säga för klockan han bli halv fem innan jag diskat klart. *Fniss* Det där med att diska skulle passa inpå utmaningen  om vanor och ovanor som Erika gav mig. För jag klarar inte av att gå och lägga mig och sova med köket fullt av disk så var det även i går. Även om det kändes övermäktigt och jag knappt visste i vilken ände jag skulle börja så skulle det bara göras.  Men som min gamla faster brukar säga det är ett bra sätt att avrunda en bra fest på samtidigt som man tänker igenom den trevliga kväll man haft;)

Är nog bäst att runda av innan jag somnar vi datorn ska bara ge er ett superbra recept på rostbiff först. Helt perfekt till både små och stora bjudningar och enkelt att laga och som går att förbereda sånt gillar jag:)

Rostbiff
*Stek ca 1 kg kött i ugn på 125 grader
60-62 grader = rosa
65-67 grader = ljusrosa
70 grader = helt genomstekt

Låt köttet vila ca 5 min

*Lägg köttet i dubbla plastpåsar med följande marinad:
1 1/2 dl kinesisk soja
1/2 dl vitvninsvinäger
2 msk honung
3-4 pressade vitlöksklyftor
1/2 msk grovt krossad svartpeppar

*Marinera köttet i 2 dygn i kylen. Vänd köttet då och då.

*Tips
Jag brukar spara lite av marinaden och droppa över det skivade köttet.
En gräddig potatisgratäng smakar gott till.

I morgon ska jag väl vara lite piggare och orka hälsa på hos er andra. Hoppas er helg varit bra!


Kommentarer
Liza

Börjar med att GRATTA MAKEN till de 40!! Rostbiffsreceptet verkar toppen. Snygg dukning och säkerligen en fantastisk fest!
Känner igen det där med diska =).. det är skönt när man stiger upp att det är klart!
KRAM!

2007-09-02 @ 21:38:19
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Malkin

Vacker dukning och vilka foton !! Önskar jag kunde göra så fina kollage! Ja visst är det en hel del jobb med att ställa till med kalas, vi hade två i somras för min make för att få ihop det med alla gäster. Jag reser nog bort nästa höst! :)

2007-09-02 @ 21:48:38
URL: http://malkins.blogg.se
Kusinens sambo

Hejsan!
Hoppas att ni har återhämtat er någorlunda efter födelsedagsfesten. Maten smakade superb! Speciellt rostbiffen som var otroligt saftig och god. Tack än en gång för den trevliga festen.
Natti natti.....
P.S Jag och H har en liten deal.... D.S

2007-09-02 @ 22:05:52
Saga

Ett sent grattis kommer här!
Din rostbiff låter super, och dukningen var verkligen fin och höstigt vacker. Och vad kul att vi fick ta del av kalaset, såhär på avstånd över bloggen. Det låter onekligen som ett lyckat partaj, om än värdinnan fick jobba ett sent skift!
Kram på er alla!

2007-09-02 @ 22:40:24
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Erika

Ser väldigt inbjudande ut! Vilka jättefina bilder man blir ju fest sugen ;) Och receptet skall jag
definitivt prova, låter mycket gott.
Ha en bra dag! Kramis

2007-09-03 @ 07:56:47
URL: http://mrum.blogg.se
Johanna

Huja, det kan va riktigt slitigt att ha fest, men så skoj samtidigt! Receptet ser väldigt gott ut!

2007-09-03 @ 08:53:40
URL: http://radhusidyll.blogg.se
Malin

Hälsa maken och gratulera honom i efterskott!!!!
Verkar som om ni haft en jättebra helg! Visst är det inte bara kul med festligheter, det krävs lite jobb bakom. Det kan det iof ofta vara värt. Hoppas bara att du inte är alltför utpumpad nu när det är vardag igen. Kramar till er!

2007-09-03 @ 08:56:21
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Lisa

Hej! Jag har hittat in hit o läser lite då o då. Gillar inredning och det är så jag hittat hit. Hur gör du de där fina bildmontagen el vad man ska kalla det?
Tack för en mysig sida!

2007-09-03 @ 13:12:27
jessica

mmm,det låter gott! Ja kalas är ett bestyr. Tur att dom jämna kommer så sällan ;-)

2007-09-03 @ 21:56:42
URL: http://detvitahuset.blogspot.com
Pethra på Inredningsbloggen

Vilka UNDERBARA bilder, så vackert! Jaså, nu är han med i klubben. Jag har vant mig, jag blir 44 i år. KOnstigt, då är man ju vuxen! ;-)

2007-09-03 @ 22:11:18
Barbro

Vilken jättefin dukning du hade ordnat! Vad glad din man måste ha varit (är)...=) Jag brukar också göra rostbiff, i påse blir den supersaftig! kramar

2007-09-03 @ 22:27:18
URL: http://www.barbros.blogg.se
tina

Vilka fina bilder från firandet...och grattis till maken förresten!!! Kan se framför mej hur du står och diskar efter festen...jag är precis likadan!! Skönt att ha undan det värsta. Det receptet ska jag komma ihåg...perfekt bjudmat. Hoppas du inte är alltför uttröttad nu...Ha det gott!
Kram !

2007-09-03 @ 23:56:20
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Camilla

Trevligt med festligheter.. :D Trots att det blir en massa disk och jobb efteråt.
Den där rostbiffen lät god. Jag älskar rostbiff och potatisgratäng. Yummie!
Hoppas du känner dej lite mer utvilad nu.
*kram*

2007-09-04 @ 08:51:07
URL: http://camilla.hopto.org
Ulrika

Jättetack för receptet. Passar mig perfekt.
Min make fyllde 40 för nästan ett år sedan.

2007-09-04 @ 10:26:25
URL: http://www.itaget.blogspot.com/
Vicke

Liza: Maken hälsar och tackar! Superbra är receptet och tack snälla! Visst var det en fantastiks fest och det är så skönt att vakna när disken är avklarad:)
Kram
Malink: Tackar! Ladda ner Googles gratisprogram picasa där gör jag en del av mina bildkollage. Lätt att använda är det.
Visst är det jobb med fest men så roligt också:D
Kusienens Sambo: Hej och tack själv! Synd att ni inte kunde stanna så länge. Tack snälla du för alla komplimanger!
*ler* jag har minsann hört talas om den;)
Natti natti
Saga: Maken och festfixaren tackar! Visst var det ett så lyckat partaj och värdinnan hade nog inget emot att röja upp efter något så trevligt;)
Kram på er alla!
Erika: Tack snälla du synd att jag inte visste att du var festsugen tidigare;) Nog hade det funnits plats för även dig:)
Det är ett bra recept!
Kram
Johanna: Visst är det så men väl värt att slita för!
Malin: Maken hälsar och tackar!!!
Det var heltklart värt slitet både före och efter eftersom det var en så trevlig fest som vi kommer att minnas länge:D
Det har gått bra även med vardagen är väl lite för otränad bara;)
kramar till er två!
Lisa: Tack snälla! I Googles program Picasa som man gratis kan ladda ner.
Tack själv för rara ord!
jessica: Det är jättegott ! Visst är det så och herregud tänk vad gamla vi skulle bli om de kom oftare;)
Pethra: Tack snälla rara du! *fniss* Han är nog hellre med i din klubb, mamma sa samma sak men de är ju närmare åttio;)
Barbro: Tackar så mycket! Visst var han både glad och stolt över fruns arrangemang.
Det är så bra med rostbiff i marinad , så gott!
Kram
Tina: Både maken och jag tackar!
*fniss* Då vet du vad det handlar om men det är värt mödan så skönt att vakna till färdig diskat:)
Jättebra bjudmat och vore jag inte så förbannat förkyld skulle jag nog varit piggare!
kram
Camilla: Ja det är jättetrevligt :D Väl värt allt jobb man gör och förresten är det ett roligt jobb.
Rostbiffen är god och det var precis det som vi åt till den potatisgratäng!
Tyvärr har jag blivit så förkyld...
*kram*
Ulrika: Kan verkligen rekomendera det är så bra och lättlagat!
Då är de nästan jämngamla då våra makar;)

2007-09-04 @ 22:32:14
URL: http://www.vickes.blogg.se
TiniTott

Vilken superläcker dukning! Grattis till maken i efterskott =)

2007-09-05 @ 00:58:46
URL: http://tinitott.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0