STORSTADS HELG:D

78747-1764
Bild: Vicke

Tillbaka till verkligheten igen då efter en härlig lång weekend i vår huvudstad Stockholm. *Ler* även om jag i går skrev om borta bra men hemma bäst så måste jag medge att det finns vissa saker borta som jag kunde haft några dagar till. Rätt så skönt att få bo på hotell och bara bli uppassad, för att inte tala om frukostbuffén ...

Den var något extra den frukosten som vi fick på Hotell Sheraton  där vi var lyckliga gäster  under denna helg . Tro nu för all del inte att det hör till vanligheterna att vi bor där när vi är i storstan , nej det bara råkade sig så denna gång eftersom resebyrån hade weekendspecialpris där. *Fniss*  kan bara säga att man kände sig lite bortkommen när man kom in genom den pampiga snurrdörren dragandes på sin lilla slitna svarta weekendresväska . Härlig kontrast till de enorma guldvagnarna i foajen fyllda med exklusiva resväskor med matchande små sminkväskor;)

Men nog kan jag lova att trots att  den nya mijön med all lyx och flärd som vi till vardags kanske inte är vana vid så njöt vi till fulla drag av det och den goda servicen. Frukosten som sagt var den bästa som jag någonsin har ätit, helt otroligt vad mycket mat helt sanslöst mycket egentligen. Att sen få sitta och titta ut på Stockholms Stadshus när man äter frukost är väl en toppenbonus och  det bästa av allt det fanns croissanter (säkert felstavat)  på buffén :D 

Som jag har längtat efter ett hotell med Croissanter till frukost sen jag fick det för två år sen i Göteborg. Ett mycket säkert kort för att vinna Vickes hotellhjärta är att ha servera de till morgonkaffet;)

Vad har vi pysslat med mer då ? För inte har vi väl rest över 100 mil för att bara bo på hotell...

Aboslut inte för lantisar som oss finns det massor att göra och njuta av i storstan, saker som man saknar hemma i byn och inte gör varje dag. 
 
Så vi hade en del saker på vår "lista" som vi ville hinna med under helgen

Cafébesök
Givetvis på favoriten Vetekatten, men lillasyster visade även oss ett nytt ställe i Sickla  Kolonigarden som är både en livsstilsbutik och servering och ligger i ett orangeri. Är övertygad om att det inte var sista gången vi fikade där , Sickla är sen tidigare ett favorit köpställe och det misstänker jag att även serveringen kommer att bli.

Restaurangbesök

Var en del av min present till maken (när han fyllde 18 med 22 års erfarenhet) och tack vare Sagas tips så kunde han få sin avnjuta sin favoritmat grillat i den underbart mysiga miljön på Melker Anderssons restaurang Grill
Vilkenperfekt kombination för en make som gillar grillat och fru som gillar inredning;) Men jag säger bara att det är nog maten jag kommer att minnas mest för den var gudomlig :)

Teaterbesök
Den andra delen av presenten var ett teaterbesök på den anrika gamla vackra teatern Vasan och det vill jag lova att vi fick skratta massor åt denna fars Otroligt het. 

Shopping
*Ler* ja det här kanske var en punkt som mest fanns med på min egen lilla lista över att göra, vilken tur då att jag har en så tålmodig shoppingmake med mig som sällskap. Bra på att bära kassar och gladeligen (lite överdrift kanske;) gå med mig  timme efter timme  i många av stadens affärer utan att tjata;)

Inredningsbutikerna vi besökt är många men där måste jag nog göra er lite besvikna för kassarna som följde med hem från de är väldigt få.  Men en och annan kasse från klädaffärer fick jag nog med mig och vilken tur då att jag alltid packar med mig en tom väska i resväskan. Vi åkte med en väska och kom hem med två, en gammal vana jag har sen mina Ikeashoppingsdagar och vanor är till för att följas eller hur.

Så som ni förstår så har vi haft en toppenhelg i storstan och en utav de sakerna som jag ändå tycker är häftigast med Stockholm är alla människor. Så många många och så många olika härliga personligheter, tycker det är så underbart  att se. Det är minsann annat än hemma i byn, som jag sa när vi var på bio " Det är fler människor i toakön här i storstan än vad man ser hemma i byn på en hel vecka;)

Stockholm visade sig från sin allra bästa sida på söndag när det var dags att bege sig hemåt igen , strålande sol och 18 grader varmt. Härligt  det var när vi stosade omkring i Gamla Stan och det var det  faktiskt också att komma hem igen härligt. Härligt att lämna storstadens puls för lugnet för ett tag igen innan vi tröttnar på det och det är dags för en ny resa:)

78747-1765
Bild: Vicke

Om någon från Sheraton råkar läsa det här så lovar jag att inte en enda av era små söta flaskor med skönhetsmedel kom med hem *håller fingrarna i kors* .


Kommentarer
saravillfara

Åh, vilken ljuvlig helg ni verkar ha haft. Precis vad ni behövde tror jag!
Synd att jag inte rymdes i någon av resväskorna. Tror jag hade gjort mig bra mittemellan er i den stora härliga dubbelsängen... ;)
Eller vänta nu, vad ser jag? Hade ni delad säng? Jaja, jag kunde ju tagit den ena själv då, så fick ni dela på den andra. Ännu bättre!

2007-10-02 @ 09:22:51
URL: http://saravillfara.blogg.se
EVA

Vilken underbart härlig helg ni haft ! Vill också till huvudstaden...och bara njuta av allt man kan se, göra och handla där...hihi !
*
Ha en jättefin tisdag !
KRAM EVA

2007-10-02 @ 09:58:44
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Maja

Oj vilken härlig weekend ni verkar ha haft. Är alltid mysigt att få komma bort och bo på hotell, speciellt är äta hotellfrukosten som nästan är det bästa med själva hotellvistelsen. Ha en bra dag, kram Maja

2007-10-02 @ 10:38:48
URL: http://cactusvit.blogg.se/
Malkin

Värsta lyxen ni haft!!! Tack för en målande berättelse och för ett o annat tips inför vår tripp, då vi inte bor på Sheraton... vi kommer nog att smälta in rätt bra på Scandic, eller??
;)

2007-10-02 @ 15:59:50
URL: http://malkins.blogg.se
Liza

Har bott på Sheraton.. en upplevelse! Särskilt frukosten!! Härligt att ni haft en sådan skön helg i huvudstaden.. längtar dit..men tid finnes icke just nu för några som helst resor!
Ska avslöja en hemlighet.. de små flaskorna "råkade" ramla ner i min väska precis innan vi åkte hem.. fattar inte hur det gick till??
KRAM!

2007-10-02 @ 21:41:33
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Saga

Härligt härligt!!
Det hade jag missat, att ni skulle iväg till storstaden... Tänk om vi hade åkt en helg tidigare, eller ni en helg senare, då hade vi fikat på vetekatten tillsammans. Vetekatten är ju sååå mysigt!
Det där orangeriet i Sickla serverade oss vår lunch en dag i somras. Det var ju tack vare dig som vi begav oss till deras köpkvarter.
Och vad kul att ni vågade lita på oss, och testade Grill! Nu sitter jag här och superlängtar fram till fredag då vår weekend tar vid! Ni har liksom gett oss försmak nu! :) Det är ju så himla mysigt att få komma iväg på tu man hand och odla 24-timmarsmys tillsammans! *blink blink*
Kram och välkommen hem!

2007-10-02 @ 23:08:35
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Minks

Kul att läsa och höra vad "tillresande" gillar och föredrar i Stockholm!
Kolonigården i Sickla är en höjdare som min co-blogger Jessica besöker ofta (och bloggat om också!) och jag längtar efter att få åka dit!
Jag ska faktiskt besöka Melker Andersson ikväll, men inte Grill utan Restauranten! Det ska verkligen bli trevligt!!//M

2007-10-03 @ 09:31:47
URL: http://www.ettbraliv.wordpress.com
Erika

Låter som en perfekt helg med maken. Ser att vi är flera som gillar Vetekatten. Fikade där onsdagen den 19/9 - ett måste!
Ha en mysig kväll!
Kramis

2007-10-03 @ 21:01:57
URL: http://www.mrum.blogg.se
Vicke

saravillfara: Ja det var det absolut både superhärligt och precis vad vi behövde!
*fniss* Det kanske är det jag ska ha min extraväska till nästa gång smuggla med dig. Oj då fanns det två sängar det måste vi ha missat helt. Då hade ju du kunnat sova i den oanvända;)
Kram
Eva: superhärlig helg!
Kram
Maja: Men visst är det så att hotellfrukosten är det bästa med hotell och denna var något extra:)
God Natt kram
Malink: Kul att du tycker det var en målande berättelse:) Tror nog att Scandic också skulle varit mer vårt kind of place;)
Liza: Vad kul då vet du precis vad jag menar:)
Men Liza då vad är det du säger hände det dig också;) Fy på dig! *skämtsamt*
Kram
Saga: Ja verkligen och du tänk om vi hade varit där samma helg och kunnat sitta på vetekatten som du skriver . Hade gjort en bra helg ännu bättre!
Kul att ni varit till Sickla och Orangeriet och klart att era tips tas på allvar vet ju att de brukar vara bra. Så det tipset tackar vi för!
Visst är det härligt att i bland få vara på två och bara njuta av livet *blink blink* :D
Kram och ha en bra resa , lyllos dig som lyckats pricka in mässhelgen;)
Minks: Man brukar lätt kunna bli hemmablind ;)
Orangeriet var en riktig höjdare och vi kommer säkerligen att gå dit fler gånger.
Restaurangen står på vår att besöka nästa gång lista ska bli kul att läsa vad du tyckte om ditt besök. Hoppas kvällen varit superbra!
Erika: Absolut! Visst är fika på Vetekatten ett måste kanske ett bra ställe för bloggträff;)
God nAtt
kramisar

2007-10-03 @ 21:28:21
URL: http://www.vickes.blogg.se
TiniTott

Vilken underbar helg ni haft! Så mysigt =)

2007-10-03 @ 23:07:04
URL: http://tinitott.blogg.se
Isa

Åh vilken mysig helg ni verkar ha haft det. Den verkar slå vår honeymoon i somras i aktiviteter. Skönt att komma bort ibland och bara njuta :) Kramar!

2007-10-03 @ 23:19:01
URL: http://www.isa.nu
Lina (Inredning och design)

Hotellfrukost är så mysigt

2007-10-05 @ 09:45:54
URL: http://metrobloggen.se/sambo


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0