SJU SORTERS KAKOR

Först måste jag ta och rapportera att solen och värmen äntligen börjar vara på väg till oss. I morse vaknade jag till strålande sol och lite varmare har det varit i dag:D

Så helgens hopplöshet har förbytts till förnyat hopp;)

Våren och försommaren brukar vara en tid utav fester och högtider som ska firas och de olka festerna avlöser varandra i många familjer. Det är konfirmation, studenter, skolavslutningar ...

Något som blivit populärt igen är både småkakor och fina fat att servera de på och med  tanke på stundande högtider så tyckte jag att ett inspirationskollage på kakfat passar bra.

78747-1610
Bild: Eget kollage med bild från respektive företag

KAKFAT PÅ FOT
You deserve från Kraitz finns på Designonline
Tårtfatet Trevlig från Ikea
I Cult Designs serie Gracils finns detta vackra tårtfat
Kakfat med brodyr kan du beställa från Ellos

VÅNINGS KAKFAT
Ikea 365+ kakfatet har jag ännu ej lyckats hitta i butik
Även om Rusta inte är min favoritaffär gjorde jag ett besök där för att se kakfatet i melamin som skulle passa att ha ute på altanen i sommar i den limegröna färgen.
Bengt och Lottas underbara fat hittar man hos Formodesign i flera olka mönster och med både två och tre våningar.

Kakor är förresten inte det enda man kan ha på dessa fina fat det funkar precis lika bra med godis eller om man vill vara lite nyttigare så kan man lägga frukt på de;)

Koziols kakfat finns att klicka hem hos Favoritsaker i många olika färger

Förresten ska jag ta och passa på och efterlysa ert bästa buffé recept för hos oss är det snart dags för Tonåringens konfirmation. Så alla tips om lättare mat vi kunde servera efter kyrkobesöket till våra gäster mottages tacksamt! Det ska vara sånt som man inte behöver stå och värma utan kan servera kallt och förberda dagarna innan.  Om ni har något bra recept att dela med er utav så maila gärna mig på vickesblogg(snabela)hotmailpunktcom;)


Kommentarer
Erika

Många fina kakfat du har hittat. En kompis till mig har Koziols vita fat och det blir finare och finare. Tror även att det finns i mindre storlek...
Jag har några bra recept.. skickar dem i morgon.
Sov gott!

2007-05-21 @ 22:54:02
URL: http://mrum.blogg.se
Frida

Nämen titta vad roligt att du har med Gracilisfatet!!

2007-05-21 @ 23:06:12
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Mariakoden

DENNA ÄR BÄST!!!!:
Kryddstark kycklingpaj
Värde: 8 per portion
6 portion(er)
50 gr flytande margarin
2 dl mjöl
½ dl grahamsmjöl
125 gr lätt kesella 10%
2 msk vatten
1 krm salt
Fyllning:
1 grillad kyckling
1 gul paprika
1 röd paprika
2½ dl matlagningsgrädde
1 ägg
1½ dl mango chutney (gärna stark)
2 krm curry
2 pressade vitlöksklyftor
½ tsk sambal oelek
Blanda degen och förgrädda pajskalet i 200° i cirka 7 minuter. Rensa kycklingen i mindre bitar och skär paprikorna i långa strimlor. Lägg först paprikan och över det kycklingbitarna i pajen. Rör ihop ingredienserna till såsen och häll över. Grädda cirka 25 minuter och låt pajen sedan stå på eftervärme en stund med folie över.

2007-05-21 @ 23:32:10
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Mariakoden

...ps...fast gärna VANLIG grädde.....
Sorry att jag inte mailar den....orkar inte öppna mailen....(slö, jag vet;)

2007-05-21 @ 23:33:34
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
tina

Vad många fina fat du visar...fick Koziols fat av barnen i födelsedagspresent förra året....det är toppen! Cults tårtfat är ju bara såååå vackert...kanske kan önska mej det till nästa födelsedag ;) Ha det gott!!
Kram !

2007-05-22 @ 00:06:36
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Saga

Ännu ett påhittigt kollage från dig med en massa köptips! Jag älskar våningsfat och har länge stirrat på de där från Bengt och Lotta. Mamma säljer dem, men jag har varit för snål för att handla... ännu! :)
Mina buffétips är enkla. Det är dels en paj gjord på västerbottensost som serveras med löjrom och gräddfil, en kall skagentårta med botten av kavring och så en ljummen pastasallad blandad med ruccola, fetaost, soltorkade tomater och pesto. Som pasta kan man välja färsk fylld tortellini, förslagsvis skinka och ost. Alla recept finns på nätet om man googlar (jag är ju ett google-fan av stora mått) på sökorden...
Kram och natti natti... igen! :)

2007-05-22 @ 00:21:57
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Cina

Fina kakfat, jag skulle vilja ha ett fint fat i stugan...kanske kakfatet från Ellos skulle passa i en gammal stuga från 50-talet *funderar*...
Hoppas du får en fin, solig dag ( det verkar det bli här i Umeå)!

2007-05-22 @ 05:49:00
URL: http://cinamedmera.blogg.se
Karin

Jag hade funderat på att köpa ett kakfat, perfekt att du redan gjort "researsch"! Buffétips; ostbricka med kex, ost, druvor brukar vara bra att ställa fram. Tunnbrödrulls-snittar med hamburgekött och pepparotsvisp är också gott. Lycka till!

2007-05-22 @ 07:32:43
URL: http://hemochliv.blogg.se
Camilla

Jag gillar det fatet från Koziol :D Skulle nog gärna vilja ha ett svart.. Fast svart passar inte riktigt in i köket.. Så ska jag ha ngt så får det nog bli i ngn annan färg.. Och antagligen slutar det med att det bli ett vitt.. trots att det gröna också är ganska fint ;) Jag.. feg..? ;)
Hoppas du får en härlig dag idag!
*kram*

2007-05-22 @ 07:33:39
URL: http://camilla.hopto.org
Pernilla

Jag önskar mig många fina kakfat! Men jag har fortfarande inte fått tummen ur att skaffa mig ett enda..
En perfekt mors-dags present!! :)
kram

2007-05-22 @ 11:57:25
URL: http://www.perlan.org
Liza

Jättefint kollage! Gracilsfatet eller det från Koziol skulle passa mycket bra hos mig!
Denna laxröra gjorde jag ifjol när lillan tog studenten: Recept för 8-10 snittar
2 ägg, hårdkokta och hackade
100 g gravad lax, tärnad
1 msk stark söt senap
1/2 dl gräslök
1 dl créme fraiche
salt och peppar.
Passar till tortillasnittar.
Gick åt som smör i solsken.
Sedan serverade jag, ädelostpajer, minipajer med fetaost och annat smått och gott.
Kram!
Liza

2007-05-22 @ 18:12:56
URL: http://vardagslycka.blogg.se
TiniTott

Åh så många härliga kakfat =) Ikeas har jag faktiskt kikat på (våningsfatet) det är riktigt fint. Buffétips, jodå ett har jag. En pastasallad om man har kallskuret tex.
Valfri pasta.
Coctailtomater
Knorrs påsdressing Italiensk Dressing.
Lätt som en plätt och faktiskt supergott.

2007-05-23 @ 12:12:28
URL: http://tinitott.blogg.se
Esters Mamma

Dagens DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=649980
Massor av recept för tex studentfester.

2007-05-24 @ 11:20:35
URL: http://estersmamma.blogg.se
Purple

Snygga, krävs rätt mycket kakor förstås.

2007-05-24 @ 20:24:42
URL: http://purplearea.blogspot.com
Vicke

Erika: Jepp de fina faten finns även i mindre storlek!
Tusen tack för recepten,så gulligt!
Kramar
Frida: Såklart, ett fatkollage utan det går bara inte. Om det funnits i den beiga färgen hade jag haft det för länge sen;) Det är så snyggt men svart är inte riktigt min färg.
Mariakoden: Tack så mycket för det receptet! Kyckling gillar vi mycket:)
Vaddå slö det var väl bra att du som har så mycket ens hann dela med dig av ett toppenrecept! Tusen tack för det:)
tina: Vilka fina presenter du får, förresten är det ju morsdag snart...;)
Kram
Saga: Är också så sugen på ett våningsfat, har ju fyndat fat på fot i mammas gömmor. Förstår att frestelsen blir stor för dig som har en sån toppenaffär att besöka;)
Enda vi visste till buffén var västerbottenspaj som är en klar favorit hos ALLA i vår familj. Tack för de andra bra tipsen en pastasallad blir det och med Tortelline har jag inte ens tänkt på , vi älskar det med:) Skagentårtan lät också god!
Kram och natti natti
Cina: Det skulle nog passa och det i glas från Ikea med fot ser faktiskt också lite "gammalt" ut i stilen. Syns bättre I.R.L.
Jättefin solig dag blev det i dag:D
Karin: Tack för ännu fler tips, nu blir det ju så svårt att välja bara några rätter;)
Camilla: *räcker upp handen* Här har du en till färgfegis;)
Hoppas du haft en bra dag!
*kramar*
Pernilla: Har fyndat hos mamma men har gärna fler. *fniss* jasså du förstod vad jag menade , ett litet morsdagskollage var det ju egentligen;)
kram
Liza: Tack!
Ett till superrecept måste verkligen försöka begränsa mig man får inte ha får många sorter. Ska ju hinna fixa allt också. Men detta lät verkligen gott:
TiniTott: Kul att du fått se våningsfatet har ännu ej lyckats;)
Pastasallad blir nog ett alternativ det är bra!
Esters mamma: Tusen tack för länken ska genast kolla in den!
Purple: Ja men kakor är gott;)

2007-05-24 @ 21:38:29
URL: http://www.vickes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0