BORDSMYSTERIET

78747-1486
Bild: Privat

Jag har ett stort mysterium som jag behöver hjälp med att lösa. Det här är en bild på vårt gamla soffbord som förpassades till kallvinden nu när vi håller på och fräschar upp i vardagsrummet. Vilket är mycket ovanligt för att vara mig jag brukar inte förpassa saker som jag rensar till förvaring där. Utan de brukar skickas  vidare via Blocket, Loppis eller lämnas till Återvinningen. Men av någon anledning kunde jag inte låta vårt gamla bord möta det ödet.

Nu till bordets historia det är ett gammalt bord som vi fått av min mammas moster. Vi har kapat benen på det och målat om det för många många år sen. Sen har det stått i vårt vardagsrum och det jag absolut gillat bäst med det är den lilla utdragbara lådan som varit perfekt förvaring för alla mindre vackra kontroller.
Det har även två klaffar på bägge sidor som går att fälla upp som varit praktiskt när man är fler.

Men nu till det stora mysteriet som jag hoppas någon av er där ute i cyberspace kan hjälpa mig med. Så kanske jag äntligen kan sluta fundera på den stora frågan. Som ni ser på bilden går den stora bords-skivan att fälla upp. Den är bara fäst i ramen med gångjärn på ena långsidan.

Bordet  har säkert tillverkats med den funktionen av någon speciell anledning men av vilken??


Kommentarer
saravillfara

eh...*tänk, tänk*... det kanske är för att slippa dra ut lådan?
Eller för att enkelt kunna städa av bordskivan. Istället för det eviga plockandet från bordet, så fäller man bara upp locket, och vips så är det rent och fritt från saker när man fäller ner det igen. Fast mattan under har förstås desto mer saker på sig... :)

2007-02-12 @ 23:18:21
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Saga

Nu har jag klurat och klurat och tyvärr kommer jag inte på något. Jo, jag kommer på något, men det är varken bra, sant eller roligt... :) Jag har ett skåp som jag fick när jag var liten. Där finns samma funktion, man kan lyfta på toppskivan, och det visade sig att det var en gammal diskbänk. Nu är det väl inte troligt att man med öppna sidor lyfter på ditt lock och slänger slask i slashinken som finns under eller fäller ner en en diskbalja som landar på golvet, men något smart har de säkert nyttjat det till.

När kommer mer bilder på vardagsrummet?
Kram från nyfiken i en strut

2007-02-13 @ 00:43:42
Malin

Visst är det smidigt med en låda på vardagsrumsbordet (har vi oxå på vårt). Så skönt att slippa alla fjärrkontroller synliga, men just nu har du ju bytt ut bordet ;)
Jag tycker att Saras och Sagas förslag är så bra (säger jag med ironisk ton ;) Först tänkte jag att det var ytterligare ett alternativ att förstora bordet (om man har en extra lös skiva som man lägger i), men det skulle ju bli väldigt konstig form på bordet och väldigt ostabilt. Så det kanske inte var någon bra idé ;) Hmm.....kliar mig i huvudet och känner att jag är alldeles för fyrkantig och inte kan tänka utanför min kub. Annars är ett annat förslag att de hade ingen mer spik/skruv/plugg utan bara två gångjärn så det fick bli dem som höll skivan på plats på bordet. Låter det troligare? :)

Hoppas du har det bra på nya jobbet!! Kram!

2007-02-13 @ 09:01:34
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Zassi

Vilken fint bord! Bra att det kom på vindan och inte loppis :) Synd att he bort nåt så fint!
Några smarta förklaringar till bordet har du fått..
Kliar mig oxå i huvudet... Kan det vara ett hemsnickrat symaskinsbord?

2007-02-13 @ 09:49:56
URL: http://katterochpasta.blogg.se
EVA

Tur att du inte kastade bort ett så fint bord, som säkert hade en viktigt funktion också...men jag har ingen aning om vad...

Kram Eva

2007-02-13 @ 10:29:33
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Christina

Jag har absolut ingen aning men det är ett bord som passar alldeles utmärkt för den stora bukett blommor jag har med mig till dig ... som ett litet tack för de varma orden du lämnade hos mig. Allt du skrev läste jag om och om igen. Dina ord tröstade så och jag kände mig inte så ensam. Underbara du ... jag hoppas blommorna passar på ditt vackra bord!

2007-02-13 @ 10:40:59
URL: http://solusfemina.squarespace.com
Camilla

Jag har lagt till dig bland mina länkar, hoppas det är okej!

2007-02-13 @ 11:35:22
URL: http://www.camillasnyahem.blogspot.com
Vicke

saravillfara: *ler* Men du tack för tipset det tror jag att jag ska göra med vårt köksbord. Både praktiskt och tidsbesparande;)
KRAMISAR
Saga: Hmmmm disbänk låter som om du har kommit på en lösning på problemet?? Eller kanske inte... Klurigt;)
Lovar det kommer mer bilder måste bara ta mig till Happis först innan ni får se mer. Du får lov att vänta om du inte förstås kommer med mig till Happis innan söndag då så det går lite snabbare;)
KRAMISAR
Malin: Det är suveränt och jag saknar redan lådan;) Men inte bordet då...
Ditt sista svar låte mycket troligt det kanske var ont om kosing till delar på den tiden;)
Nya jobbet är som himmelriket måste nästan nypa mig för att inte se att jag drömmer;)
KRAMISAR
Zassi: Ja faktiskt var det något jag var tvungen att spara. Heltklart hemsnickrat är det och symaskinsbord är nog en bra tanke:)
Eva: Har fått många bra förslag men ingen som vet säkert det skulle vara kul:)
Kram
Christina: Underbara dig tusen tack för de fina blommorna de passade utmärkt på mitt bord:D
Massor av kramar till dig världens bästa tonårsmorsa!
Camilla: Klart det är OK blir jätteglad:D

2007-02-13 @ 22:53:08
URL: http://www.vickes.blogg.se
Ulrika

Hade inte ett bord i Antikrundan precis denna funktion? Fast det var nog mycket äldre och på bordsskivan fanns en målning. Bordet användes alltså oftast uppfällt som en dekorativ möbel istället för bord.

2007-02-14 @ 12:19:19
URL: http://www.itaget.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0